Halmvogn i professionel klasse
(EFFEKTIVT LANDBRUG) Hos Gloslunde Maskinfabrik er man specialister i lovlig landevejstransport af korn, roer - og som det seneste - også indtransport af halm.
Han kunne også være blevet en eminent skolelærer.
Det er indtrykket, når Brian Jensen fra Gloslunde Maskinfabrik i Dannemare på Vestlolland med kridt på en jernplade opregner størrelsen og drøjden på den optimale halmvogn til landbruget.
- Mange glemmer, at uanset reglerne om længde og bredde er overholdt, kan man stadig blive stoppet af politiet, fordi man med for eksempel lange vogne er til gene for trafikken. Derfor skal vognene også være manøvredygtige og praktiske at komme omkring skarpe hjørner med, siger Brian Jensen.
Den ideelle hjuludrustning til mark og landevejstransport, højden, kroge til surring, lovlig lygteføring, bremser, hensigtsmæssig vægtoverføring og en vognbund som fjernvarmeværket vil have det. Dertil en manøvredygtig længde, hvor trækket inklusiv traktor ikke overstiger den maksimale længde på 18,75 meter, når man som landmand selv transporterer halm ind på halmværkerne.
De komplicerede regler i færdselsloven har Brian Jensen helt styr på. Han kender fortolkningen af retningslinierne hos myndigheder og dermed også en række eksempler på fabriksfremstillede vogne, der ikke opfylder kravene.
- Får vi forespørgsler på at bygge en vogn, der ikke kan opfylde færdselsreglerne, takker vi nej, siger Brian Jensen.
Efter mange års erfaring med at bygge vogne til traktortransport af roer til sukkerroefabrikkerne, har den lille familieejede maskinfabrik nu også kastet sig over halmvogne.
- Der er kommet skrappere regler for halmvogne på det seneste. Vi har derfor udviklet en halmvogn, der opfylder reglerne og samtidigt er så robust, at man godt kan tage et 30-årigt kreditforeningslån til investeringen, siger Brian Jensen.
- Vi bygger den treakslede vogn med en såkaldt »dolly«, hvorved den til enhver tid kan fungere sammen med en sættevogn. Samtidigt har vi lavet konstruktionen således, at der sker en hensigtsmæssig vægtoverførsel til traktoren.
Med et dolly-system mener Brian Jensen tillige, at der i fremtiden er gode muligheder for at få brugte tankvogne fra vognmandsbranchen frem for at investere i tanke uden skvulpeplader, der blot sættes op på en almindelig vogn.
Kendt som JJ Trailer har Gloslunde Maskinfabrik i mange år leveret traktordrevne transportløsninger til korn- og roetransport. I den metier er de af gode grunde mest kendte på Vestlolland, men firmaet har også kunder i andre landsdele.
- Vi sælger ikke gennem forhandlere, men vil helst selv aftale med landmanden, hvordan vognen skal bygges op. Så kommer det hele til at passe sammen, og vi sparer nogle mellemled, siger Brian Jensen.
Selv om Brian Jensen har undersøgt det, frister en produktion af vogne i udlandet endnu ikke. De komplicerede komponenter som for eksempel akslerne får vi fra anerkendte leverandører og ved at bygge vognene på ordre, sparer vi en masse lager og transport, forklarer han.
Den fem mand store maskinfabrik har gennem de seneste fire år i gennemsnit sendt en ny vogn ud ad porten hver 3. uge. Som regel først hen til maleren, hvor vognen males i den farve, kunden ønsker.
En af de typer ekstraudstyr, firmaet som de første kunne levere, var de vægtbesparende kompositfjedre.
- Med disse fjedre sparer man lidt i vægt og undgår som med stålfjedre, at de synker lidt sammen med årene. I det hele taget arbejder vi en del at skifte fjedre på gamle vogne, og især de ombyggede lastvogne, fortæller Brian Jensen.
- Det er et problem, at nogle af producenterne helt er stoppet og derfor ikke producerer bladfjedre mere. Så må vi svejse nye konsoller på og anvende nye systemer, hvis da ellers vognen kan bære den omkostning.
Almindeligt smedearbejde og reparationer af især entreprenørgrej optager cirka halvdelen af aktiviteterne hos Gloslunde Maskinfabrik.