(Effektivt Landbrug) En stigning i salget på ikke mindre end 25 procent er, hvad Thise Mejeri har præsteret i løbet af få uger. Og efter nytår går mejeriet i gang med en ombygning til 60 millioner kroner.
- Det går faktisk så godt med vores salg herhjemme, at det virker hæmmende for vores salg på eksportmarkederne, fortæller salgsdirektør Mogens Poulsen fra Thise Mejeri.
Inden for ganske kort tid har Thise Mejeri øget salget af mælk med 25 procent.
- Med den nye friskmælk, som vi sælger gennem Coop butikkerne, har vi allerede nået et niveau, som vi først forventede at have efter et halvt år. Vores mejeri har virkelig vind i sejlene, forklarer Mogens Poulsen.
Den 1. oktober i år blev det økologiske andelsmejeri fast leverandør til alle butikker i Coop og har dermed fået adgang til 500 nye salgssteder. Og det har altså allerede kunnet aflæses i salgstallene.
For at følge med har mejeriet allerede iværksat flere tiltag, oplyser salgsdirektøren:
- Vi har øget mælkemængden betragteligt fra 28 millioner kilo til 40 millioner kilo. Samtidig er antallet af andelshavere steget fra 43 til 64, fortæller Mogens Poulsen.
Den store og hurtige vækst i salget på hjemmemarkedet er også årsagen til, at Thise Mejeri først i det nye år går i gang med en ombygning af produktionsanlægget i størrelsesordenen 60 millioner kroner.
Om- og tilbygningen på 4.500 kvadratmeter, der går i gang om få uger, omfatter et nyt varelager, et stort ostelager, en ny skummesal og et tapperi, oplyser salgsdirektøren.