Svineproducenter skal nok få hentet grise til tiden

(Effektivt Landbrug) HÅNDSLAG: Servicen bliver ikke forringet, fordi der er indgået ny transportoverenskomst mellem færre vognmænd og Danish Crown, forsikrer formand for producentudvalg.

Folkevalgt:

Hos Danish Crown er man ikke glade for, at en række vognmænd truer med at opsige deres kontrakter her og nu. Det vil nemlig betyde, at man skal finde alternative transportløsninger på slagtesvineområdet allerede fra 1. august.

Slagterikoncernen er dog ikke mere rystet over meldingen fra vognmændene, end at man er parat til at løfte opgaven.

Sådan lyder meldingen fra svineproducent Erik Bredholt, der er formand for Danish Crowns producentudvalg og en af de centrale personer i slagteriets forhandlinger med danske vognmænd om en ny transportoverenskomst.

Aftale indebærer blandt andet, at 66 vognmænd - mod hidtil 175 - fortsætter med at køre slagtesvin og søer for slagteriet, ligesom SPF-Selskabet nu også skal køre slagtesvin i områder på Sjælland, Fyn og i Jylland.

Erik Bredholt understreger over for Effektivt Landbrug, at han forstår, hvis der er vognmænd, der hænger med næbbet efter, at de er blevet endeligt opsagt. Han understreger dog, at alle i branchen har vidst, at kontrakterne udløb til oktober 2005, og at der skulle laves en ny aftale.

- Jeg synes ikke, det er fornuftigt, hvis der er vognmænd, som vil opsige deres kontrakt før tid. Fra Danish Crowns side har vi forlænget kontrakterne fra oktober til udgangen af januar 2006, og jeg regner da med, at vognmændene overholder deres del af aftalen.

- Men skulle det ske, at der er vognmænd, som opsiger deres kontrakter her og nu, så vil vi gøre alt, hvad vi kan, for at løfte opgaven. Og min besked til svineproducenterne skal være, at de nok skal få hentet deres grise som hidtil, siger Erik Bredholt, og tilføjer:

- Hvis jeg var en af de opsagte vognmænd, ville jeg da prøve at undersøge, hvilke nye muligheder jeg havde – eventuelt for at samarbejde med en af de kolleger, der fortsat skal køre for Danish Crown. Det vil der være mere perspektiv i end at stoppe.

Hvor stor en besparelse, Danish Crown henter hjem ved den nye aftale, ønsker man ikke at oplyse, udover at besparelsen er på over 10 procent om året, hvilket er et tocifret millionbeløb.

- Vi har haft tre krav. Dels skal vi have en omkostningsbesparelse. Det har vi fået, siger Erik Bredholt.

- Vi har samtidig ønsket at bibeholde og gerne forbedre serviceniveauet over for slagtesvineproducenterne. Det er faktisk et meget centralt punkt i den nye aftale, at vognmændene forpligter sig til et højt serviceniveau, siger han.

Han påpeger i den forbindelse, at han er klar over, at der er vognmænd, som siger, at man ikke kan bibeholde et højt serviceniveau overfor svineproducenterne til en lavere pris.

- Men ligesom der er svineproducenter, der kan producere svinekød til 10 kroner kiloet, og der er nogle, der kan producere kødet til 8 kroner kiloet, på samme måde er det også i vognmandsbranchen. Nogle er simpelthen dygtigere end andre, og derfor er der ikke udsigt til, at servicen bliver forringet.

- Endelig har det været vigtigt for os at sørge for en bæredygtig økonomi hos de vognmænd, vi fremover samarbejder med. Og det sikrer den nye aftale også, siger Erik Bredholt.

Producentformanden lægger i øvrigt ikke skjul på, at Danish Crown gennem årene har opfordret de danske slagtesvinetransportører til at lave strukturændringer i branchen hen imod færre, større og mere rationelle forretninger.

- Det er korrekt. Men vi har aldrig opfordret folk til at lave de goodwill-aftaler vi hører om. Aftaler som indeholder priser svarende til halvandet års kørsel. Alle har vidst, at den gamle aftale mellem Danish Crown og vognmændene løb til oktober 2005. Andet har vi ikke lovet.

- Og så håber jeg da, at vognmændene har afpasset deres afskrivningsprofil efter aftalen, siger Erik Bredholt.

Læs også