Sagen startede, da Mejeriforeningen ville afkræve Fanø Mejeri afgiftsbetaling for at benytte Lurpak-mærket i sin produktion af smør, der eksporteres til det libanesiske marked. Det nægtede det lille ø-mejeri, og dermed rullede sagen. Her tabte man sagen ved fogedretten i Esbjerg, og sagen blev derefter kæret til Landsretten.

Samtidig har Fanø Mejeri undervejs klaget til Konkurrencestyrelsen over afgiften, som man mener er for høj. Sagen gik videre til Konkurrencerådet, der allerede sidste år slog fast, at produktionsafgiften ikke var i strid med konkurrencelovgivningen.

Tidligere på året valgte Fanø Mejeri at anke rådets afgørelse til Konkurrenceankenævnet.

- Vi vil ikke acceptere, at en libanesisk storkøbmand skal tjene på vores Lurmærke. Vil han benytte det, må han betale som alle andre, lød udmeldingen fra formanden for Mejeriforeningen, Kaj Ole Pedersen, da Landbrug Syd kontaktede ham, mens sagen var på sit højeste.

Dengang betegnede han samtidig Fanø Mejeri som mere en fabrik end et mejeri, fordi det ikke som der var lagt op til, var et mejeri, der modtog mælke fra lokale landmænd, men benyttede mælke og fløde alle steder fra og blandt andet brugte overskudsfedt i smørproduktionen.

Den 23-årige Patrick J El Kalassi, der har boet og studeret i Danmark i fire år, er flyttet til Fanø og er ny direktør for mejeriet.

Han er samtidig tredje generation i det libanesiske erhvervsimperium, El Kalassi Group, som i over 50 år har produceret mejeriprodukter i flere europæiske lande og har importeret Lurpak-smør til blandt andet Libanon.

Jaques Kallassi, der er direktør i El Kallassi Group, har udtalt, at ved at købe Fanø Mejeri håber han på bedre priser og samtidig få adgang til større mængder Lurpak.

De nye ejere er parat til at betale produktionsafgift for Lurpak-mærket. Mejeriet fortsætter sin nuværende produktion, og der er planer om udvidelse af et større osteudvalg.