MF, CaseIH og Valtra kæmper om 3. pladsen

Mens New Holland og John Deere er de to største traktormærker herhjemme i 2002, er kampen om 3. pladsen endnu ikke afgjort. Et salg på 14 traktorer skiller nummer tre og nummer fem i traktorstatistikken.

Kampen om tredjepladsen står mellem Massey-Ferguson, CaseIH og Valtra, og blot en markedsandel på 0,56 procent – eller hvad der svarer til et salg på 14 traktorer - skiller nummer tre og nummer fem på salgslisten.

Helt umuligt er det ikke, at Valtra med en kraftig slutspurt kravler fra femte til tredjepladsen, inden året er omme. I de seneste par måneder har det finske mærke således opnået topplaceringer i et stærkt stagnerende marked. I oktober toppede Valtra salgsstatistikken, og i november overgås et salg på 25 enheder kun af Danmarks suverænt største traktormærke, New Holland.

Massey-Ferguson solgte således 18 traktorer i november, hvilket giver en markedsandel på 12,33 procent. På årsbasis ligger MF på en markedsandel på 13,18.

CaseIH solgte i november 13 traktorer, hvilket giver en markedsandel i den forgangne måned på 8,90 procent. Både oktober, hvor man kun solgte 9 enheder, og november har været hårde ved CaseIH. Mærket er kun 4 traktorer foran Valtra ved udgangen af november, og kan således mærke finnernes hede dieselos i nakken.

På 2. pladsen ligger John Deere, hvis man ser på årets første 11 måneder. John Deere må dog tage til takke med en 3. plads i november med et salg på 23 traktorer og en markedsandel på 15,75 procent.

For hele 2002 ligger John Deeres markedsandel lidt højere – nemlig på 16,17 procent, og det betyder, at John Deere i 2002 vil være Danmarks næststørste traktormærke.

De store mærker i Danmark har i øvrigt lagt betydelig afstand til konkurrenterne Deutz-Fahr, Renault, Fendt og Same, der ligger med markedsandel til dato på omkring 2-4 procent. Same var det bedst sælgende mærke blandt de mindre mærker i november med et salg på 5 traktorer.

Læs også