Mælkeproduktionen vokser i USA
STABIL VÆKST: Udviklingen går også i USA stærkt mod større besætninger. Der findes eksempler på mælkeproducenter med op mod 10.000 malkekøer. Det største cooperative mejeriselskab øger med to-tre procent om året.
- Vi ekspanderer med to til tre procent pr. år, og det er ikke udelukket, at vi i de kommende år vil sælge mælk i Europa.
Sådan siger John Wilson, der er marketingchef for Amerikas største cooperative mejeriselskab Dairy Farmers of America (DFA). DFA, der har sit hovedsæde i Kansas City i staten Missouri, leverer 27 procent af mælken på hele det amerikanske marked.
Mælken sendes ofte direkte til andre virksomheder, der forarbejder og videresælger mælken. Kun 20 procent af DFA’s mælkemængde forarbejdes på egne anlæg, mens 30 procent forarbejdes på anlæg, hvor det cooperative selskab er medejer. Resten -eller omkring halvdelen af mælkemængden - sælges direkte til private mejerier og fødevarevirksomheder, der forestår den videre forarbejdning.
- Hos DFA hører 75 procent af de tilsluttede producenter samlet set til blandt den fjerdedel af mælkeproducenterne, der har de største besætninger med malkekvæg.
- Derfor er gennemsnittet blandt de 26.000 leverandører i 45 stater også højere end det samlede gennemsnit, nemlig 130 malkekøer pr. bedrift. Udviklingen går også i USA stærkt mod større besætninger, og der findes eksempler på mælkeproducenter med op mod 10.000 malkekøer, siger John Wilson og tilføjer, at DFA for tiden øger sin andel af den mælk, der omsættes i USA.
- Taberne i den konkurrence, der for tiden hersker mellem de amerikanske mejeriselskaber, bliver de mindre andelsselskaber. For eksempel har det næststørste cooperative mejeriselskab efter DFA, T. G. Lee Dairy, netop tilsluttet sig vores selskab, forklarer han.
John Wilson mener ikke, mælkeproducenterne i DFA får meget glæde af den nye støtteordning for landbruget, Bush-regeringen har planlagt.
- Det er vores vurdering, at den nye støtteordning især sigter mod at hjælpe de mindre producenter, siger han.
Og om amerikanernes muligheder for at eksportere mejeriprodukter til Europa, har DFA lederen følgende syn på forbrugernes eventuelle betænkeligheder ved amerikanske landmænds brug af genmodificerede (GMO) afgrøder og hormoner i kvægholdet:
- Mælk er mælk for forbrugerne, lyder den faste overbevisning.
- Vi betragter alene diskussionen med EU om hormoner og GMO som et handelsspørgsmål, fastslår han.