Ny aftale om oprensning af sædekorn
SÆDSAMARBEJDE: Fem grovvarekøbmænd vil få deres sædekorn oprenset på en ny rensemaskine, som nu installeres på Hornsyld Købmandsgaard A/S.
Det oplyser direktør Lars Christensen, Hornsyld Købmandsgaard A/S, og siger:
- Bag investeringen i den nye rensemaskine ligger en aftale med fire af de grovvareforretninger, som vi i forvejen har et nært samarbejde med i Agro Danmark-gruppen. På Hornsyld Købmandsgaard A/S skal vi på lønbasis oprense sædekorn for fire kolleger sideløbende med produktionen af vores egne partier af såsæd.
- Produktion af sædekorn er i høj grad et kvalitetsarbejde, der kræver ekspertise og omhu samt store investeringer. En sådan produktion er derfor ikke lønsom for hver enkelt forretning. Men i samarbejde kan vi fortsat producere såsæd af høj kvalitet.
De fire kolleger, der vil få produceret sædekorn på Hornsyld Købmandsgaard A/S, er: Carl Rasmussen og Hempler A/S på Fyn, Brødr. Ewers A/S og Aller Mølle A/S i Sønderjylland samt Møllerne A/S, der ligesom Hornsyld Købmandsgaard A/S hører hjemme i Midtjylland.
- Som grovvarekøbmænd kan vi sammensætte et meget bredt sortiment af de bedste kornsorter fra de forskellige forædlere. Vi er ikke bundet op på faste aftaler med enkelte forædlere. Selv om alle fem firmaer i det nye samarbejde har egen fremavl, søger vi at koordinere fremavlen, så vi ikke alle sammen behøver at dyrke alle de sorter, der bliver efterspurgt, supplerer direktør Hans Otto Ewers, Brødr. Ewers A/S.
- Såsæden bliver leveret til landmanden af det enkelte firma og under firmaets navn, men den bliver samtidig forsynet med det nye mærke for Agro Danmark, der garanterer kvalitet og helhed. Det mærke bruges i stigende omfang på foderstoffer, gødning og planteværn - og nu også på sædekorn fra grovvareforretninger, der arbejder sammen i Agro Danmark, siger direktør John Laursen, Møllerne A/S, og tilføjer:
- I Agro Danmark, der har i alt 18 medlemmer, udnytter vi stordriftsfordele ved fælles indkøb og produktion, hvor det betaler sig, men samtidig møder vores kunder nogle væsentlige smådriftsfordele i form af service og mere direkte kontakt.