40.000 liter mælk på el: Arla bliver først i Norden med el-lastbil til tung transport
Den eldrevne mælkelastbil markerer et nyt skridt i Arlas grønne omstilling med målet om at reducere CO2-udledningen med 63 procent inden 2030.

Arla tester Nordens første el-mælkelastbil i Vimmerby som led i planen om at reducere CO2-udledningen markant inden 2030. Foto: Arla
Arla tester nu en fuldt elektrisk mælkelastbil i Vimmerby i Sverige. Noget, som mejerigiganten ser som et markant skridt i målet om at reducere CO2-udledningen og nå sine klimamål inden 2030.
Den nye Scania 45R trækker en 16,8 meter lang trailer med plads til 40.000 liter mælk og kører mellem mejerierne i Kalmar, Linköping og Jönköping.
- Elbilen giver chaufføren et meget godt arbejds-miljø, siger Torbjörn Frisk, teamleder hos Arla i Vimmerby i en pressemeddelelse.
Chaufførerne beskriver køretøjet som stille, friktionsfrit og kraftfuldt.
Ifølge Arla Sveriges transportchef Eric Wärnhem er den største udfordring fremover at opbygge en effektiv ladeinfrastruktur.
- Mælkebilerne kører døgnet rundt, så opladningen skal ske under naturlige stop og pauser, siger han.
Arla blev allerede i 2018 først i Sverige til at omstille alle egne tunge transporter til fossilfrie brændstoffer. I dag råder kooperativet over 21 el-lastbiler, 80 biogaslastbiler og resten på fossilfri biodiesel – et vigtigt led i strategien om at skære 63 procent af udledningerne inden 2030.