Med en tredoblet omsætning de seneste fem år, vokser Arla Unikas forretning for specialoste eksplosivt. Nu vil Arla Unika satse på salg af friskvarer som mælk, kefir og fløde, der lanceres under Arla Unikas moderbrand.
På blot fem år er Arla Unikas omsætning tredoblet primært på grund af gourmetostene. Men nu vil de også satse på friskvarer som mælk, kefir og fløde.
Det skriver Arla i en pressemeddelelse. Det er den økologiske friskvareserie, der før var kendt som Essens fra Arla Unika, som nu bliver en del af Arla Unikas egne brandportefølje.
- Vi har haft stor succes med at tage mejeri til nye højder ved at udvikle gourmetoste, som vi mener, hører til blandt verdens bedste. Det har danskerne taget virkelig godt imod. Vi ønsker at skabe endnu mere fokus på vores friskvareserie, som består af unikke produkter udvidet i et samspil med topkokke, baristaer og mejerister. Vores ambition er at sælge tre gange så meget mælk inden udgangen af næste år, siger Sofie Biltoft-Riis, administrerende direktør i Arla Unika.
Beslutningen er en del af en ny strategi, der ændrer fokus fra egne butikker og webshop til specialbutikker og foodservice. Det er særligt via foodservice, at Arla Unika tror på, at friskvaresortimentet har potentiale til at nå ud til et bredere publikum.
- Vores mission har altid været at tage mejeri til nye højder, og det er vi lykkedes med i topgastronomien. Men vi ser et uudnyttet potentiale blandt bagerier og kaffebarer, som er et segment i massiv vækst. Men de øvrige mejeriprodukter spiller også en stor rolle, og her mener vi, at vores mælk højner den samlede smagsoplevelse, siger Sofie Biltoft-Riis.
Kjartan: - Jeg synes, det er lidt synd
Foodservice
Ligesom der samarbejdes med topkokke for at udvikle oste, der matcher det gastronomiske niveau på restauranterne, bliver samarbejdet med foodservice en essentiel del af videreudviklingen af friskvareserien. F.eks. er et af nøgleprodukterne, Årstidsmælken, allerede blevet optimeret på efterspørgsel fra baristaer på kaffebarerne.
- Der er for eksempel kommet nye maskiner rundt omkring på kaffebarerne, som steamer mælken automatisk og af ensartet høj kvalitet. Ved at homogenisere vores Årstidsmælk på et lavt tryk kan vi
bibeholde den store smag samtidig med, at vi sikrer et ensartet produkt, som kaffebarerne kan bruge, uanset hvilke maskiner de har. Smag og funktionalitet er blandt de vigtigste kriterier, vi arbejder med, når vi udvikler nye produkter eller optimerer eksisterende. Det gælder i samarbejdet med kokkene, og det gør vi nu også i samarbejde med baristaer, siger Sofie Biltoft-Riis.
Udover at Årstidsmælken nu er homogeniseret, er der allerede en ny kefirfløde på trapperne, som for nylig blev brugt i det anerkendte verdensmesterskab i kokkekunst, Bocuse d’Or.