- Det er smagen, der skal føre de plantebaserede fødevarer frem

30-årige Julia kæmper for at drive vækst for fremtidens plantebaserede fødevarer i Nestlé. Løsningen? - Den gode smag, fastslår hun.

Julia Neergaard Laursen startede sit arbejde i Nestlé Nordic som studentermedhjælper tilbage i 2017. Siden da har hun varetaget mange forskellige opgaver for fødevarevirksomheden. Fotos: Nestlé Nordic - Det kan gøre en kæmpe forskel om man steger noget i 30 sekunder ved høj eller lav temperatur i forhold til, om det opfattes gummiagtigt eller helt perfekt. Det var vi nødt til at tage alvorligt, siger hun.

Julia Neergaard Laursen er typen, der lader sig drive af lidenskaben. Det lærte hun, da hun i sin tid startede karrieren i Nestlé Nordic, imens hun læste sin kandidat i fødevareinnovation og sundhed ved Københavns Universitet.

- Jeg husker, at der dukkede et job op som Nordisk ernæringsspecialist i Nestlé. Jeg havde faktisk en del fordomme imod idéen om at arbejde i så stor en organisation, men jeg tænkte, at hvis der er et sted, hvor jeg kan gøre en stor forskel, så er det nok her, siger hun til Effektivt Landbrug.

Den 1. marts overgik Julia Neergaard Laursen til stillingen »Innovation Projects Lead« (projektleder for innovation, red.). Tidligere havde hun arbejdet som Nordisk ernæringsspecialist, ansvarlig for det Nordiske medarbejdersundhedsprogram, samt været en del af et Nordisk Innovationsprojekt. Og i dag er det den samme lidenskab, der driver den unge innovationsarbejder.

- Min mission er at lancere flere meningsfulde produkter, der smager bedre, tilføjer hun.

Satser på planterne

Nestlé har for alvor meldt sig ind i kampen om markedsandelene for det hurtigt vækstende fødevaresegment for plantebaserede proteiner. De har således lanceret en række plantebaserede produkter, der både skal gavne dyrevelfærden og klimaet.

- Nestlé satser globalt meget på plantebaserede fødevarer, for sammenlignet med kød og mælkeprodukter har det et bedre klimaaftryk. I mange år har vi undersøgt, hvordan man kan få det til at smage bedre, men løsningen har længe mundet ud i, at produktet får et højt fedtindhold, da det typisk bidrager til den gode smag, men det er ikke altid holdbart, da produktet også bør være et ernæringsrigtigt alternativ, påpeger hun, hvortil hun tilføjer:

- Så kan man spørge, om det går hurtigt nok, men det er ikke nemt. De smagsstoffer (aromaer), der opstår, når man steger kød, er svære at simulere med planter. Ligeså kan man spørge sig selv om soja er det bedste alternativ, netop som mange bruger i dag, eller om der findes andre bedre alternativer? Hvad med kikærter? Eller ærter? 

En svær opgave

I sit arbejde indså Julia Neergaard Laursen dog hurtigt, at konkurrencen er stor, og at virksomheden måtte gøre en indsats for at følge med den rivende udvikling på markedet.

- Jeg oplevede, at der var nogle huller i den måde, vi arbejdede på. Når du har en marketingsuddannelse, er det ikke nødvendigvis fordi, du har den fulde forståelse for, hvad der sker med dine sanser, når du spiser et produkt, forklarer hun.

- Det er vigtigt, at vi virkelig overvejer, hvordan vi sikrer den rette smagsprofil og produktoplevelse. Derfor satte jeg mig for at inkorporere en måde et teste på, som skulle gøre vores beslutningsprocesser mere robuste og samtidig fleksible, så vi kunne danne os et forbrugerorienteret overbliksbillede af, hvorvidt vi er på linje med konkurrenterne, hvilke prototyper vi bør lancere, men også hvordan vores produkter skal videreudvikles. Det har været en stor succes indtil videre, men mine ambitioner er stadig ekstremt høje i forhold til, hvor jeg synes, vi skal hen, tilføjer hun.

Lavede smagstests ved skrivebordet

Den unge Nestlé-medarbejder gik fluks til værks med at udvikle adskillige innovationsværktøjer og igangsætte nye typer af forbrugerundersøgelser, der kunne sikre mere succesfulde produktlanceringer. Målet var, at der skulle eksekveres hurtigere – og klogere.

- Jeg begyndte at øve mig i at snakke om sensorik, og at inddrage marketingafdelingen i det. Det er vigtigt, når vi lancerer et produkt, at vi tester det grundigt først: Er farven i orden? Er det blødt nok? Kan folk lide smagen?

Hun husker, at hun nogle gange har stået ved skrivebordet på kontoret eller i virtuelle møder og bedt sine kollegaer om at reflektere over den oplevelse, de fik ved at spise et bestemt produkt.

- Det kunne være svært i starten at få folk ombord, for det tager jo tid og koster penge at foretage forbrugerundersøgelser. Men da jeg mødte modgang, måtte jeg bare forsikre marketing- og salgsafdelingen: Hvis I sørger for, at det kommer ind i butikkerne, så vil jeg sørge for, at det bliver købt igen, husker hun.

- Men da jeg begyndte at arbejde med innovation på den her måde, blev det meget tydeligt for mig, at det var det, jeg skulle. Det gav mig energi helt ind til knoglerne – der er her, vi skal skabe forandring, og vi skal samle folk, afslutter hun.

Læs også