Peter Jacobsen fra St. Købeskov ved Veflinge bygger ny farestald med 400 stier, hvor alt er gennemtænkt og afprøvet ned til mindste detalje gennem teststier i eksisterende farestald.
400 farestier og en staldbygning på samlet 4.000 kvadratmeter står klar på St. Købeskov ved Veflinge inden jul.
Det har tømrermester Henrik S. Ladekjær, Billeshøj Tømrerforretning, Lars Langholm Jensen og Thomas Lunding Christensen, LT Byg og Anlæg og landmand Peter Jacobsen givet håndslag på, og der er ikke noget, der tyder på, at den aftale ikke holder.
- Det går godt. Vi er med i forhold til tidsplanen. Også selvom vi blev tre uger forsinket fra start på grund af den megen regn i påske, fortæller tømrermester Henrik S. Ladekjær.
- Ja. Vi var lidt pressede, da der kom 100 millimeter vand efter påske, men deadline skal nås den 31. december, så vi har sat ind med ekstra dage og fået flyttet rundt på ferie. Så det lykkes, supplerer Lars Langholm Jensen.
Fagentreprise frem for hovedentreprenør
Peter Jacobsen, der selv har bevaret hovedansvaret, er taknemmelig for den gode proces.
- Jeg er kun blevet bekræftet i, at det var rigtigt at vælge fagentreprise frem for hovedentreprenør. Det har gjort, at vi har haft en tæt dialog, og gennem processen har kunne tage beslutninger og lave tilvalg og ændringer.
- Jeg har jo ikke valgt en stald, der har været nem at bygge. Alt er gennemtænkt og meget er individuelt designet, så vi har haft mange snakke og afprøvninger, inden der er taget endelige beslutninger, konstaterer han.
Teststier i eksisterende stald
Peter Jacobsen har da også med LT Byg og Anlægs hjælp fået udformet fire forskellige teststier i den eksisterende farestald.
- Det har givet mig den største læring om grise. Hvordan de ligger, spiser, sviner og meget mere. Det har virkeligt været lærerigt og givet os god viden både i forhold til valg af gulv, spalter, krybber, huler og inventar generelt.
- Jeg har altid ønsket en fuldsektioneret farestald, hvor vi kan styre sundheden i besætningen og nedsætte medicinforbruget. Derudover har målet været at få søerne til at gå i løsdrift. Så når nu vi skulle bygge, så vil jeg hellere af med det gamle og få noget, der er ensrettet, siger Peter Jacobsen om bevæggrundene for at gå i gang med byggeriet.
Har selv sammensat den bedste sti
I teststierne er der blandt andet blevet afprøvet tre forskellige størrelser på fast gulv, vand, mælk og foder til smågrisene samt hulevarme.
- Vi har været hele vejen rundt. Det har været nødvendigt, for jeg har ikke kunne finde svaret på, hvordan den allerbedste faresti ser ud. Vi har opfundet den selv, siger han med et smil og en lille stikpille til Seges, han synes er for længe om at komme med konkrete testresultater.
- Det inventar, vi kunne købe, tiltalte mig ikke, så eksempelvis har vi fået farebøjlen buet i bunden, så soen ikke bliver trykket i rygsøjlen, når smågrisene dier de første dage.
- Det har også været vigtigt for mig, at staldinventaret er i en kraftig kvalitet. Det skal holde i mange år og skal kunne tåle at blive brugt – både af os og af grisene.
- Samtidig skal det også være let at komme til. Derfor har en væsentlig opgave været at få både krybbe og hule placeret, så både soen og smågrisene kan håndteres fra gangen. Det er ikke arbejdsvenligt at skulle skræve hen over bokssider flere gange dagligt. Det har jeg gjort rigeligt allerede, understreger Peter Jacobsen og fremhæver de hævede hjørnekrybber i plastik.
- Som udgangspunkt lyder anbefalingerne, at soen skal fodres på gulvet, men det har ikke fungeret i forhold til svineri, når nu vi har så stor en andel af fast gulv. Så her kommer den op at hænge, hvilket, teststierne heldigvis har vist, fungerer.
96 tons spalter
Peter Jacobsen fremhæver ligeledes valget af spalter, der er faldet på Schonlau spaltegulve.
- Vi har selvfølgelige et krav om, at de skal holde længe, men endnu mere vigtigt er det, at de skåner smågrisenes klove og knæ, samt gør det let for soen at rejse sig. Vi har prøvet det af, og vi er tilfredse. Så har vi taget de udfordringer, det gav at lægge dem, med, siger Peter Jacobsen med et smil henvendt til Lars og Thomas fra LT Byg og Anlæg.
- Det var tungt. Vi har lagt 96 tons spalter, så det krævede lige lidt tankevirksomhed og produktion af en krog, vi kunne løfte med, førend de lå godt alle sammen, siger Thomas Lunding Christensen og fremhæver i samme tanke varmeslangerne, der ikke kun varmer i hulen men også på arealet uden for.
- Det er også lidt andet, end hvis vi bare byggede en stald eller metermål, men det er også det, der gør det sjovt og udviklende, understreger han.
Har fået det hele med
Der benyttes fuldautomatisk udfodring til tørfoder fra Big Dutchman, og også her er der tænkt på detaljen.
- Vi har fået ændret i foderkassen, så den tømmer fra bunden, så der ikke står gammelt foder i kassen, fortæller Peter Jacobsen.
Derudover er der gyllekøling, linespil og automatisk gylleudslusning, samt varme i gangareal, så det sikres, at stalden udtørrer i kolde og fugtige perioder. Og så er der selvfølgelig solceller på taget.
-Vi får det hele med, nu muligheden er der. Jeg vil gerne stå med en stald, hvor arbejdsbetingelserne er optimale og hvor dyrevelfærden er på sit højeste. En stald jeg skal have lyst til at vise frem og være stolt af, fastslår Peter Jacobsen.
Succesfuldt fagligt samarbejde
Peter Jacobsen understreger flere gange, at han er meget tilfreds med sine samarbejdspartnere og valg af fagentreprise frem for hovedentreprenør.
- Den mulighed jeg har haft for at ændre og diskutere hver en lille detalje med både Henrik (Billeshøj Tømrerforretning, red.) og Lars og Thomas (LT Byg og Anlæg, red.) har være helt fantastisk.
- De har sat alt ind på at hjælpe mig i afprøvningerne og mindst lige så meget iver og energi på at finde frem til det allerbedste.
- Tidsplanens forsinkelse fra begyndelsen har de indhentet ved at arbejde uden for normal arbejdstid og fået medarbejdernes ferie rykket, så der ikke blev stilstand i arbejdet hen over sommeren. Jeg er meget imponeret, siger Peter Jacobsen og fremhæver den gode planlægning i bestilling af materialer og mulighed for god dialog undervejs som væsentlig.