Et kig i den digitale krystalkugle
Står det til mig, skal både du og alle dine kolleger rydde skrivebordet, droppe printeren og med afsæt i digitaliseringens muligheder indgå et papirløst ægteskab med dine leverandører, samarbejdspartnere og ansatte.

Uanset om din bedrift er stor eller lille, og om du er en ung eller meget erfaren landmand, så er vejen frem mere digitalisering, skriver Morten Langgaard. Foto: Colourbox
Af Morten Langgaard, product portfolio manager, Seges
Det er svært at spå – specielt om fremtiden, lyder et kendt, og måske en smule slidt, ordsprog.
Og jeg vil selvfølgelig heller ikke påstå, at jeg kan… men et friskt bud direkte fra krystalkuglen kommer jeg altid gerne med.
Og når det er økonomi og digital udvikling, vi kigger ind i, er der ingen tvivl i mit sind. Uanset om din bedrift er stor eller lille, og om du er en ung eller meget erfaren landmand, så er vejen frem mere digitalisering – med et væld af fordele og udviklingsmuligheder i kølvandet.
Helt konkret arbejder jeg for tiden meget med tre grundelementer i vores fælles digitale hus. Et hus, hvor mange af murstenene lægges af dig selv, kære landmand.
- Helt konkret arbejder jeg for tiden meget med tre grundelementer i vores fælles digitale hus. Et hus, hvor mange af murstenene lægges af dig selv, kære landmand
Det er nemlig dig, der skal insistere på at tage ansvar, udnytte de mange muligheder og at trække nogle af økonomiske opgaver hjem til eget skrivebord, så du selv får ejerskab og overblik. Selvfølgelig som altid med al den hjælp, du har brug for fra din rådgiver.Og når du er godt i gang, vil du opleve, at du kommer til at spare tid og ikke mindst: Du har det nødvendige grundlag for en optimal økonomistyring.
Elektronisk arkiv
Det første grundelement er, at du, hvis du ikke allerede har gjort det, skal vinke farvel til fysiske bilagsmapper og sige goddag til et elektronisk arkiv.
Står det til mig, skal både du og alle dine kolleger rydde skrivebordet, droppe printeren og med afsæt i digitaliseringens muligheder indgå et papirløst ægteskab med dine leverandører, samarbejdspartnere og ansatte.
Om du selv scanner eller får hjælp hos din rådgivningsvirksomhed, er ikke så vigtigt. Det vigtige er, at du får adgang til de mange fordele, det giver. Og for mig at se er der ingen tvivl om, at det bliver normalen. Derfor bliver det formentligt også både lidt for dyrt og for bøvlet at holde fast i den analoge model.
Og jeg lover dig – ligegyldigt hvor digitalt interesseret du er, er denne mulighed noget for dig.
Fuldautomatik
En anden grundsten er, at vi udnytter alle mulighederne ved at fange data fuldautomatisk – og når de kommer hver dag i realtid og bliver lagt på den rette »hylde«, betyder det blandt andet for dig, at du hele tiden kan få et dugfrisk billede af din virksomhed.
Bedre likviditetsstyring, kvalitetssikring og overblik over debitorer og kreditorer er andre fordele, du kan glæde dig over.
Den tredje grundsten er, at det er slut med at kontrollere alting. Når systemet bogfører det hele selv, er kvalitetssikringen indbygget – med andre ord: Systemet kontrollerer selv det, der er behov for at kontrollere, og DLBR-revisoren klarer resten. Dig? Du sparer masser af tid, du sikkert kan finde på at bruge til noget sjovere.
Måske kan du slet ikke vente med at komme i gang – fedt! Eller måske virker de nye muligheder en smule uoverskuelige eller ligefrem skræmmende? Bare rolig! Som altid er der hjælp at hente hos din nærmeste rådgiver, der kan hjælpe dig med næste skridt på vejen.
Rigtig god fornøjelse!