Svineproducent halverede sin telefonregning

Martin Boe Madsen på Fyn samlede sin telefoni og sparer nu omkring 20.000 kroner årligt på sin telefonregning.

I dansk landbrug bliver der brugt rigtig mange simkort til alt fra alarmsystemer i staldene, på gyllebeholdere, tyverialarmer og på vandboringer. For slet ikke at tale om alle de fiber- og bredbåndsforbindelser, der sikrer, at alt kan tale sammen, og bedriften hele tiden er koblet op på nettet.

Samlet set er det telefon- og bredbåndsløsninger, der for et almindeligt landbrug nemt kan løbe op i mere end 40.000 kroner årligt.

Den høje regning var derfor også en af grundene til, at Martin Boe Madsen, der driver en full-line svineproduktion ved Ebberup på Sydvestfyn, for nyligt skiftede alle bedriftens knap 25 simkort samt et par telefoner ud med nye modeller.

- Der er ingen grund til at betale mere end højst nødvendigt. Og med skiftet her, ender jeg med at skære godt 20.000 kroner af mine årlige omkostninger til bredbånd og telefoni. Det er godt en halvering, siger Martin Boe Madsen.

Kræver et godt signal

Hidtil har Martin Boe Madsen haft TDC som udbyder. Det har været noget dyrere end konkurrenterne på markedet, men signalet har været upåklageligt.

- Og mit liv er altså for kort til ikke at kunne få dækning, når jeg sidder i bilen eller på traktoren. Det skal bare fungere. Og det har jeg også fået lovning på, at det vil gøre med den nye leverandør, siger Martin Boe Madsen, der har skiftet samtlige simkort samt udskiftet et par telefoner gennem IT-virksomheden Terra Connect.

Alt det administrative med at få opsagt abonnementer og flyttet mobilnumre og betalinger klarede Terra Connect uden beregning. Med i aftalen hører også en hotline, hvor Martin Boe Madsen frit kan ringe ind, hvis der er bøvl med telefonerne, eller hvis der er noget IT, der går ned.

Bedre sikkerhed 

Martin Boe Madsen fortæller, at han også har fået et langt mere sikkert netværk på sine mange enheder.

- Vi bruger jo næsten vores telefoner mere end computeren, og så er det vigtigt, at de er sikret ordentligt. Vi kan åbne alt fra markdata til bogføring og bankkonti på telefonen, og så er det jo naturligt at sørge for, at det ikke er så nemt for uvedkommende at komme ind på. Det er bare ikke noget, vi har tænkt så nøje over før.

Peter Søby, administrerende direktør i Terra Connect, peger på, at mange landmænd gennem tiden har akkumuleret flere forskellige abonnementer hos forskellige udbydere, og at der derfor ikke er noget at sige til, at de har mistet overblikket over det.

- Desværre kan vi jo bare konstatere, at det for rigtig manges vedkommende er en unødvendigt dyr omgang, siger han.

Læs også