Fredag klokken 12 blev dyrskuet i Odense officielt åbnet.

Præcis som det er sket gennem de sidste mange år, blev skuets mange udstillede dyr præsenteret i den store ring, inden borgmester Peter Rahbæk Juel og Det Fynske Dyrskues nye formand, Lars Iversen, ankom i karet til talerstolen.

- Det er en stor glæde at kunne byde velkommen til en af Fyns ældste og flotteste traditioner – og i år på en ganske særlig dag: grundlovsdag. En dag, hvor vi fejrer demokratiet, fællesskabet og retten til at mødes, tale sammen – være nysgerrige og uenige med respekt for hinanden, lød ordene indledningsvist fra Lars Iversen.

Politisk debat fylder

Selvom fællesskab og hygge er blandt nøgleordene på et dyrskue, kunne formanden ikke komme uden om de politiske toner i sin tale.

- Dyrskuet er et af efterhånden få steder, hvor mennesker stadig mødes på tværs af land og by. Hvor børn og voksne kan komme helt tæt på dyrene, maskinerne, fødevarerne og os, der hver dag knokler for at producere verdens bedste mad. På dyrskuet bliver vi klogere på hinanden – og lige netop det har aldrig været vigtigere, end det er lige nu, sagde han og fortsatte:

- For dansk landbrug får i disse dage mere opmærksomhed end nogensinde. Der bliver diskuteret klima, natur, miljø og dyrevelfærd som aldrig før. Landbruget fylder i den politiske debat, i medierne, ved middagsbordene – Og nu også i det nye regeringsgrundlag, som blev præsenteret tidligere på ugen.

Dyrskueformand Lars Iversen glæder sig over at kunne byde velkommen til en af Fyns ældste og flotteste traditioner – og i år på en ganske særlig dag: grundlovsdag.

Dyrskueformand Lars Iversen glæder sig over at kunne byde velkommen til en af Fyns ældste og flotteste traditioner – og i år på en ganske særlig dag: grundlovsdag.

Løsninger skal findes i fællesskab

Formanden pegede på en uforsonlig valgkamp.

- Undervejs har debatten været uforsonlig. Endda så hård, at vi indimellem har haft sværere ved at lytte til hinanden, end vi har haft ved at tale med hinanden. Det er synd. For store udfordringer bliver ikke løst ved, at vi graver dybe grøfter. Store udfordringer bliver løst, når vi finder løsninger sammen. Det har vi vist med de resultater, vi er ved at skabe med den grønne trepart, sagde Lars Iversen.

Han udtrykte et stort håb for, at den nye regering netop tager den læring med sig, når regeringsgrundlaget skal omsættes til virkelighed.

- Forude venter politiske beslutninger, som kommer til at få meget store konsekvenser for dansk fødevareproduktion. Lige nu skaber det naturligvis usikkerhed om arbejdspladser, om investeringer – om fremtiden. Det er en usikkerhed, som vi ønsker, at man viser forståelse for ved netop at insistere på, at inddragelse og samarbejde er vejen frem, lød det fra formanden.

Land og by skal tættere på hinanden

- For det er nødvendigt, at vi får fornyet samfundskontrakten mellem landbruget og det omgivende samfund. Men vi skal gøre det i fællesskab – land og by sammen, understregede han.

Ifølge Lars Iversen har dansk landbrug alle forudsætninger for at gå forrest i udviklingen af et endnu mere skånsomt og bæredygtigt landbrug.

- Omstillinger er faktisk noget af det, vi i dansk landbrug er allerstærkest til – det har vi vist mange gange op igennem historien. Hvis vi gør det klogt – og med viden og stærk faglighed som udgangspunkt, så lykkes vi. Og lykkes – det skal vi. For i en tid med nye trusler og stor usikkerhed udenfor landets grænser, må vi ikke sætte forsyningssikkerheden på vores fødevarer over styr, understregede han.

Det Fynske Dyrskues nye formand, Lars Iversen og borgmester Peter Rahbæk Juel ankom i karet til talerstolen.

Det Fynske Dyrskues nye formand, Lars Iversen og borgmester Peter Rahbæk Juel ankom i karet til talerstolen.

Udvikling og samarbejde

- Vi skal udvikle nye løsninger – ikke mindst på dyrevelfærd, hvor det også er blevet tydeligt, at vi har brug for at gøre fremskridt. Vi skal fortsætte med at reducere påvirkningen på miljø og klima. Alt det kan vi godt, men det kræver nysgerrighed – faglighed – og en gensidig respektfuld samtale mellem landbruget, politikerne og de relevante organisationer. Og så kræver det naturligvis viljen til at finde de kompromiser, som ethvert stærkt samfund bygger på, sagde Lars Iversen og tilføjede:

- Det er lige nøjagtig den ånd – den åbenhed og det fællesskab – som altid har kendetegnet Det Fynske Dyrskue, og som er årsag til, at dyrskuet er mere relevant end nogensinde før.

- Lad os bruge de kommende dage på at glæde os, mødes, blive klogere og huske på, at vi har langt mere til fælles, end hvad der skiller os ad.

Med de ord erklærede Lars Iversen Det Fynske Dyrskue 2026 for åbent.