Når man sælger en ejendom, skal man sikre sig, at køber ikke bagefter kan komme tilbage og stille en til ansvar for, at der er noget galt med ejendommen, lyder det fra en rådgiver.
EJENDOMSSALG Når man har solgt en landbrugsejendom, kan køber komme tilbage og kræve betaling for fejl/mangler ved ejendommen – men kun hvis køberen ikke var informeret om de pågældende fejl/mangler, inden handlen blev gennemført.
Derfor er det vigtigt at få alle fejl og mangler med i købsaftalen, forklarer juridisk seniorkonsulent i Patriotisk Selskab, Bodil Just.
Det er typisk sælgers jurist, der står for at lave købsaftalen, så det er over for ham eller hende, man skal nævne alle de fejl og mangler, som ejendommen har, fortæller Bodil Just.
Mangelansvar
- Det lyder måske skørt, men da det ved handel af landbrugsejendomme ikke er muligt for køber at få en ejerskifteforsikring, gælder i stedet et mangelansvar i 10 år efter handlen. De 10 års mangelansvar gælder desværre uanset hvad – man kan ikke bare aftale sig ud af det med køber, siger Bodil Just.
Hun forklarer, at der ikke er formkrav til købsaftalen, men at den er så afgørende, at den bør udformes skriftligt og underskrives af begge parter.
- I købsaftalen står blandt andet oplysninger om parterne og ejendommen, overtagelsesdag, købesum og hvordan den berigtiges, hvad der medfølger af tilbehør i handlen, ejendommens fysiske forhold, servitutter og individuelle forhold, herunder blandt andet naturudpegninger og eventuelle kontrakter, som køber overtager, forklarer Bodil Just.
mip