Konkurrencestyrelsen har godkendt fusionen mellem den dansk-svenske mejerigigant og Mengniu Dairy, der er ejet af Kinas største fødevarekoncern, Cofco. 

Planen med fusionen er at øge den danske eksport af mejeriprodukter til landet, der i løbet af de nærmeste år forventes at overgå USA som verdens største marked for mejeriprodukter.

- Der er tale om aftaler, der vil øge vores eksport til Kina kraftigt over de næste år. Det vil bidrage positivt til vores andelshaveres mælkepris fra første dag, fordi vi får mulighed for at skabe en langt højere forædling og værdi af en mælkemængde, som vi alternativt skal sælge på det globale industrimarked, hvor indtjeningen historisk set er langt lavere sagde Arlas administrerende direktør Peder Tuborgh, da aftalen blev indgået. 

Siden har parterne valgt at skrue op for samarbejdet via et joint venture-selskab, der skal være med til at restrukturere partnerskabets setup i Kina. 

- Det at have et stærkt setup i Kina er afgørende for Arla Foods, eftersom vi fortsætter med at øge vores forretning på dette meget vigtige marked. Vi har haft et stærkt strategisk partnerskab med Mengniu i mange år, og vi er glade for at styrke dette forhold yderligere med denne nye opsætning, da det vil skabe betydelige vækstmuligheder for Arla Foods i Kina i overensstemmelse med vores Good Growth 2020-strategi, skrev Arlas internationale koncerndirektør Tom Ørting Jørgensen i en mail til Fødevarewatch.dk tidligere på måneden.

Sammen med Rusland, USA, Polen, Mellemøsten og Nordafrika er Kina et af de markeder, Arla har mest fokus på for at øge selskabets status på verdensmarkedet. 

Finans