Stor kampagne skal løfte mejerieksporten til Kina

En kampagne til 30 millioner kroner skal øge eksporten af dansk modermælkserstatning og ost på det hastigt voksende kinesiske marked for økologi.

Ren, sund og naturlig velsmag. 100 procent økologi uden kunstige tilsætningsstoffer. Fremstillet i Danmark af dansk mælk efter høje kvalitetsstandarder.

Den slags budskaber møder kinesiske forbrugere i supermarkeder, butikker med babyudstyr og sociale medier i den kommende tid, hvor også indkøbere i detailhandlen og foodservice vil høre om dansk mejeriøkologi på fødevaremesser.

I maj indledte Mejeriforeningen i samarbejde med en række mejerier nemlig en treårig kampagne med EU-støtte. Med et budget på 30 millioner kroner skal den promovere modermælkserstatning og ost i Riget i Midten.

Fremstødet, som har navnet »Økologi i Kina 2020-2022«, arbejder i to spor. I det ene spor er målgruppen gravide og nybagte mødre, mens det andet er rettet mod foodservice – restauranter, kantiner og catering – og detailhandlen.

- Som alle andre er vi blevet påvirket af coronakrisen, men nu er vi i gang og har en klar forventning om, at indsatsen vil øge afsætningen af økologiske mejeriprodukter fra Danmark, siger Jørgen Hald Christensen, direktør for Mejeriforeningen.

Plads til flere mejerier

Foreløbigt deltager Arla Foods, Thise Mejeri og Them Andelsmejeri i kampagnen.

Et centralt punkt i fremstødet er kinesernes interesse for fødevaresikkerhed, ikke mindst i forhold til deres børn. I den forbindelse har særligt Arlas mangeårige tilstedeværelse i Kina skabt stor tillid til danske produkter inden for modermælkserstatning.

Det påpeger seniorkonsulent Jens Hauberg Nielsen, handelspolitik og markedsadgang, Landbrug & Fødevarer:

- Tilliden til Danmark giver markedsmuligheder; også for økologi, der er i kraftig vækst i Kina. Det kan Danmark udnytte som et af verdens største økologiproducerende lande; blandt andet med støtte fra den nye kampagne.

Hård konkurrence

Ifølge de seneste tal fra det kinesiske landbrugsministerium steg salget af økologiske fødevarer i Kina i 2018 med knap 10 procent til i alt 61 milliarder kroner. Det har gjort Riget i midten til verdens fjerdestørste marked for økologi efter USA, Tyskland og Frankrig.

Selv om økologi endnu kun udgør 1 procent af det samlede kinesiske salg af fødevarer, kan det ikke gå hurtigt nok for Danmark med at få yderligere fodfæste på markedet for økologi i Kina. Det siger Ejvind Pedersen, chefkonsulent for økologi i Landbrug & Fødevarer:

- Kina er det næststørste øko-eksportmarked for de danske mejerier. Men konkurrencen er hård, særligt fra USA og Australien. Derfor er der behov for afsætningsaktiviteter, der henvender sig direkte til den kinesiske detailhandel og forbrugerne. Det er præcis, hvad økologikampagnen gør.

Fem millionbyer

Fremstødet for dansk økologisk mælkepulver og ost vil foregå i Beijing, Shanghai og tre andre millionbyer med stor købekraft.

Også på nettet vil kineserne møde den danske kampagne. Det sker i WeChat, en medie- og mobilbetalingsapp med over en milliard brugere månedligt.

WeChats popularitet vil Mejeriforeningen bruge til at komme i kontakt med nye og kommende mødre og forklare om økologisk dansk mælkepulvers unikke egenskaber. Det skal ske med nyhedsbreve, opslag og videoer.

Mødregrupper

Som en helt særlig platform skal økologisk dansk mælkepulver markedsføres i mødregrupper.

- Kinesiske mødregrupper er et statsstyret foretagende med hold på op til 500 mødre, som får råd og vejledning af »babyeksperter«. Der er også plads til kommercielle interesser mod betaling. Det benytter vi os af, siger Lars Witt.

80 procent af budgettet på 30 millioner kroner i »Økologi i Kina 2020-2022« er finansieret af EU, resten af beløbet kommer fra Mælkeafgiftsfonden.

mip

Læs også