Planen klar: Energinet graver 243 km kabler i jorden
Anlægget af Vestkystforbindelsen, også kendt som El-motorvejen, betyder, at Energinet skal i gang med at lægge 243 kilometer 150 kV-kabler i jorden i Vestjylland.

Det er især Herning, Esbjerg og Tønder kommuner, hvor man får færre luftledninger at se i landskabet. Billede: Energi- Forsynings- og Klimaministeriet
Energiministeriet er nu klar med en plan for, hvordan den kommende El-motorvej i Vest- og Sønderjylland kommer til at se ud. Den plan, som Energiministeriet har lagt, betyder, at der kommer langt færre kabler i luften som helhed, end der er nu.
Planen betyder nemlig, at 243 kilometer 150 kV-luftledninger skal fjernes og lægges i jorden i stedet. Det påvirker kabelføringen i seks kommuner, Tønder, Esbjerg, Varde, Ringkøbing-Skjern, Herning og Holstebro, plus 150 kV-strækninger, der krydser fra Tønder ind i Aabenraa Kommune, samt fra Holstebro ind i Struer Kommune.
Derudover har Energinet fået grønt lys for den reviderede rapport, som selskabet fremlagde i starten af oktober måned. Rapporten, som er gået efter i sømmene af et internationalt ekspertpanel, sagde, at man kunne lægge 26 kilometer af selve El-motorvejen i jorden, og det er blevet taget til følge.
Færre kabler i luften
Planen medfører, at der i fremtiden bliver 145 kilometer luftledninger i de berørte områder mod 324 kilometer i dag. Det betyder samtidig, at luftledninger som helhed kommer til at berøre langt færre mennesker end i dag.
I dag ligger 8.000 boliger i området inden for 500 meter af luftledninger, men når nedgravningen er gennemført, og de nye 400 kV-ledninger er sat op, vil antallet af boliger inden for en halv kilometers afstand til luftledninger være faldet til 900.
- Vi sætter nu borgerne og naturen i centrum af den grønne omstilling. Jeg forstår de lokale bekymringer for luftledningerne, jeg har lyttet til dem, og i dag præsenterer vi en løsning, hvor der nedtages mange flere kilometer luftledning, end der sættes op, siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V).
Ifølge Energiministeriet kommer den nye ordning til at koste 1,4 milliarder kroner at gennemføre. For en almindelig husstand vil det betyde en årlig merudgift på cirka fem kroner. PSO-kredsen (Regeringen, DF, SF, RV, S) bakker op om finansieringen.
Borgmester: Ærgerligt men nødvendigt
Planerne om de nye og mere kraftige forbindelser har været årsag til stor debat og utilfredshed i de kommuner, hvor den nye forbindelse kommer til at løbe. Borgmester i Ringkøbing-Skjern Kommune, Hans Østergaard, er da også ærgerlig over, at der skal sættes luftledninger op i hans kommune.
- Det er lidt ærgerligt, at der ikke er længere dele af strækningen, der kan graves ned. Men da planen blev nedlagt i sin tid, var det jo kun 9 km, der kunne graves ned. Nu er det trods alt blevet til 26 km. Så det er da en forbedring, siger han og tilføjer:
- Men teknikken tillader jo ikke mere. Så det kommer vi jo til at leve med. Vi er jo et land, der gerne vil den grønne omstilling, og hvis vi skal kunne sikre forsyningen af vedvarende energi, er det her en nødvendighed, siger Hans Østergaard.
Arbejdet med El-motorvejen går efter planen i gang i løbet af 2020, og det forventes, at forbindelsen er færdigbygget i 2023.