Sydhavsøerne skal være kendt i både Danmark og internationalt som leverandør af madoplevelser og råvarer af højeste kvalitet. I hvert fald hvis det står til Dansk Kyst- og Naturturisme samt Business Lolland-Falster.

De to organisationer har indgået et samarbejde om at videreudvikle området som fødevaredestination, og i foråret 2018 danner Lolland-Falsters smukke landskaber rammen om et stort mad-event – foreløbigt navngivet Sydhavsøernes Food Week.

Projektet er et delprojekt i projektet »Sjællands Signaturoplevelser«, der vil skabe stærke, kommercielle oplevelser og er støttet af Region Sjælland.

 

Stærk kulturel forankring

Under Sydhavsøernes Food Week vil man kunne opleve en særligt tilrettelagt menu på egnens bedste restauranter og herregårde med en stærk kulturel forankring.

Arbejdet med at planlægge eventen er i fuld gang, og samtidig pågår et særskilt arbejde med at forankre Lolland-Falster som fødevaremekka.

- Mange af landsdelens herregårde og godser er involveret, men også bryggerier, gårdbutikker, landbrug, restauranter og fødevareproducenter med flere, siger udviklingskonsulent fra Dansk Kyst- og Naturturisme, Sune Kohl Bomholt Rasmussen, der oplyser, at over 60 lokale virksomheder medvirker i projektet.

- Sammen kan virksomhederne skabe øget synlighed omkring Lolland-Falster som region, og vi kan tiltrække endnu flere turister, der søger fødevareoplevelser, siger Rikke Fabienke, som er forretningschef for turisme hos Business Lolland-Falster.