Forbrugeres valg af billige æg udfordrer producenter
Hele 42 procent af forbrugerne lægger vægt på lav pris, når de handler æg. Det er en stigning på 10 procent i forhold til 2021. Til gengæld foretrækker forbrugerne danske æg.

Forbrugerne vælger i stigende omfang de billigste æg, konstaterede næstformand Jens Skovgaard Jensen ved L&F Fjerkræs årsmøde i går i Vingsted. Jens Skovgaard Jensen, der også er formand for ægproducenterne, glædede sig dog over, at forbrugerne til gengæld foretrækker dansk producerede æg. Fotos: Anne Wolfenberg
Omvæltninger i branchen som følge af blandt andet klimadagsordenen og krigen i Ukraine var noget, som generelt fyldte på årsmødet for Landbrug & Fødevarer Fjerkræ i Vingsted tirsdag.
Inden formand Martin Hjort Jensen indtog podiet, var det dog næstformand Jens Skovgaard Jensen, der er formand for ægproducenterne, der indledte fjerkræårsmødet med at udtrykke sympati for den ukrainske befolkning efter den russiske invasion af Ukraine kort tid efter fjerkræårsmødet 2022.
Vil du læse mere?
Kære læser, denne artikel fra Effektivt Landbrug er låst.
Kvalitetsjournalistik kræver research, ekspertise og adgang til relevante kilder.
Men vi vil rigtig gerne tilbyde dig et digitalt abonnement i 10 uger for kun 10 kroner om ugen.

Læs hele artiklen
Få straks adgang til at læse hele artiklen uden abonnement. Det koster kun 15 kr.
Allerede abonnent? Log ind her