Hos grovvarekoncernerne DLG og Danish Agro er der fortsat høj aktivitet. Som landmand kan man både handle i fysiske butikker, afhente varer, tale med sælgere om køb og salg af afgrøder og foder samt naturligvis handle online.
Intet er helt, som det plejer i denne corona-tid. Men hos både DLG og Danish Agro er det fortsat muligt at handle i koncernernes fysiske butikker. Det er ligeledes muligt at booke møder med firmaernes sælgere, hvis man skal handle korn- og foderstoffer.
Og dermed er de vigtige forsyningslinjer til landbruget, husdyrene og i fødevareproduktionen generelt opretholdt. Men der lyder samtidig en opfordring fra begge koncerner om, at man i videst muligt omfang forsøger at handle online og lave sine møder telefonisk eller online.
- Vi har helt fra begyndelsen af pandemien fulgt myndighedernes anbefalinger, fordi vi gerne vil yde vores bidrag til, at vi som samfund kommer godt igennem pandemien. Det betyder, at en del af vores medarbejdere i salg og administrative funktioner lige nu varetager deres arbejdsopgaver fra hjemmekontoret, men de er stadig fuldt tilgængelige for kunderne, som de løbende er i kontakt med via telefonen og andre digitale kanaler, og vores kunder kan altid ringe til dem og få den samme gode DLG-service, som de plejer.
- Vores kundecenter er også fuldt bemandet og sidder klar på telefonen til at servicere kunderne, forklarer COO Niels Søren Rasmussen fra DLG.
Handlen fungerer
Også hos Danish Agro understreger man, at man gør alt, hvad man kan under hensyntagen til myndighedernes krav og anbefalinger, for at forsyne landbruget i en udfordrende tid.
- Det er fortsat muligt at handle i vores fysiske Danish Agro Shoppen-butikker, ligesom webshoppen www.danishagroshoppen.dk naturligvis er åben.
- Det samme gælder vores grovvareforretning, hvor det også er muligt at handle enten via vores kundeportal, kundeservice eller tilknyttede sælgere. Vi står klar, fastslår Søren Møgelvang Nielsen, kommunikationsdirektør hos Danish Agro.
Digitale staldbesøg vinder frem
Hos DLG understreger man, at for at passe på både kunder og medarbejdere har man skruet lidt ned for de fysiske møder i øjeblikket.
- Men vi har i løbet af sidste år opbygget god erfaring med at holde møder med kunderne digitalt, og hvis der er behov for det, så kan kunden tage os med i stalden via en mobiltelefon eller en tablet.
- Det er vores oplevelse, at det fungerer udmærket i situationen, men vi ser naturligvis frem til, at vi igen vender tilbage til en mere normaliseret situation, hvor vi igen kan besøge vores kunder i det omfang, vi plejer.
- I de tilfælde, hvor vi mødes fysisk med kunderne, sker det med god afstand og brug af værnemidler, hvis det er nødvendigt, fastslår Niels Søren Rasmussen fra DLG.
Butikkerne er åbne
Han understreger, at det fortsat er muligt at afhente varer hos DLG, som man plejer, og man holder også åbent i Land & Fritid-butikkerne som vanligt.
- Vi har styr på vores forsyninger, og alt kører som normalt i vores produktion. Vi tager selvfølgelig også alle nødvendige forholdsregler i produktion og logistik, og vi forventer, at de tiltag vil sikre, at det fortsætter sådan, slutter Niels Søren Rasmussen, DLG.
jll@effektivtlandbrug.dk
telefon 63 38 25 48