Der er ikke noget galt i, at Arla markedsfører nogle af sine økologiske produkter som klimakompenseret, mens andre økologiske produkter ikke er det. Det slår Fødevarestyrelsen fast i ny afgørelse til stor utilfredshed for klageren.
Er man nogenlunde gennemsnitligt begavet, så er det let nok at forstå, hvad Arla mener, siden selskabet sidste år begyndte at markedsføre blandt andet økologisk mælk og smør som co2e-neutral, der er kompenseret med klimakreditter.
Sådan lyder afgørelsen – lettere omskrevet – fra Fødevarestyrelsen til en klage fra sidste år, som »Margarine Foreningen«, der er brancheforening for producenter og importører af margarine på det danske marked, stod bag.
- Klimakreditter og grønne løfter holder ikke
Klagede sidste år
Klagen kom efter, at Arla i november sidste år meddelte, at man vil udligne den co2e-udledning, som produktionen af 90 millioner liter økologisk skaber, ved at købe klimakreditter i skovprojekter i Østafrika, Indonesien og Brasilien. Der er tale om den økologiske mælk, som bliver brugt til produkter i Arlas Øko-produktserie, hvilket ud over mælk også indbefatter yoghurt og smør.
Ifølge Margarine Foreningen bliver forbrugerne ud fra Arlas markedsføring vildledt til at tro, at alle Arlas økologiske produkter er klimakompenserede, når det langt fra er tilfældet, men det afviser Fødevarestyrelsen altså burde være tilfældet.
I afgørelsen fra Fødevarestyrelsen står der:
»Det er Fødevarestyrelsens vurdering, at det er klart og let forståeligt for forbrugerne, at anprisningen om co2e neutralitet omhandler Arla Øko produktserien, idet der på Arla Øko produkterne tydeligt er angivet »vi kompenserer udledningen af drivhusgasser fra ko til bord på dette Arla Øko produkt…«
Det er ligeledes Fødevarestyrelsens vurdering, at det er klart og let forståeligt, at anprisningen kun omhandler produkter i Arla Øko-produktserien og ikke alle Arlas økologiske produkter.«
Ligeledes lyder det:
»Det er Fødevarestyrelsens vurdering, at anprisningen af Arla Øko produktserien som værende er co2e neutral, med kompensation fra klimakreditter, er klar og let forståelig for en almindelig oplyst, rimelig opmærksom og velunderrettet gennemsnitsforbruger.«.
Meget overrasket
I en pressemeddelelse fra Margarine Foreningen lyder der stor utilfredshed med Fødevarestyrelsens afgørelse. Fra sekretariatschef Frederik Madsen lyder det, at afgørelsen åbner »en ladeport for at markedsføre klimaløfter, som forbrugerne ikke har skyggen af en chance for at gennemskue«. Brancheforeningen bebuder, at man vil »fortsætte kampen for reel forbrugeroplysning via de politiske kanaler«.
Til Effektivt Landbrug uddyber Frederik Madsen, at foreningen lige nu er ved at finde ud af, hvad det indebærer af konkrete tiltag, at man vil »fortsætte kampen«.
- Vi er ved at finde ud af, hvad der er af muligheder for at påklage afgørelsen. Vi er ikke part i sagen, så det er ikke sådan lige til at håndtere. Men der er jo den politiske vej, som vi vil gå, siger han.
- Vi er meget overraskede over afgørelsen, tilføjer Frederik Madsen, der blandt henviser til en undersøgelse, som man fik lavet af et analysebureau i december sidste år.
Undersøgelsen viste, at blandt 1015 danske forbrugere, der havde set en tv-reklame fra Arla, troede 69 procent af dem, at også den økologiske Klovborg-ost bliver klimakompenseret, hvilket ikke er tilfældet. Den undersøgelse fik blandt andet også Forbrugerrådet Tænk til at kritisere Arla. Børsen skrev i december, at Forbrugerombudsmanden har fået 15 klager alene over Arlas markedsføring af sin Øko-produktserie.
- Analyseinstituttet konkluderede jo meget tydeligt, at forbrugerne bliver vildledt, men det indgår slet ikke i Fødevarestyrelsens afgørelse.
- For mig at se er der sket et skred i forhold til, hvor meget forbrugerne bliver beskyttet. Fødevarestyrelsen har flyttet sig i forhold til tidligere. Det er min klare overbevisning, siger Frederik Madsen.
Unfair konkurrence
At Margarine Foreningen overhovedet er gået ind i sagen i første omgang skyldes, at man har medlemsvirksomheder, som er i konkurrence med Arlas økologiske smørprodukter.
- Vores medlemmer har jo blandt andet nogle produkter, som uden at være klimakompenseret stadigvæk er langt mere klimavenlige, siger Frederik Madsen.
Arla er foreløbig mandag ikke vendt tilbage på Effektivt Landbrugs henvendelse for en kommentar til afgørelsen. I november lød det fra Arlas CSR-chef Hanne Søndergaard, at man gør meget ud af at oplyse forbrugerne præcis, hvad det er, som selskabet gør.
- Det er vigtigt for os, at forbrugerne får klar besked. De må ikke være i tvivl om, at der er udledt CO2e under produktionen, og at vi gennem klimakompensation udligner al udledning fra ko til forbruger. Derfor har vi gjort os umage med at forklare, hvad produkterne er – og ikke er, sagde Hanne Søndergaard i forbindelse med lanceringen af kampagnen..