Danish Crown ærgrer sig efter greenwashingdom

Det var ikke for at vildlede forbrugerne, at Danish Crown kørte kampagnen »klimakontrolleret gris«, lyder det fra pressechef Jens Hansen.

Danish Crown må til lommerne og være med til at dække sagens omkostninger, efter at Vestre Landsret fredag afgjorde, at det var udtryk for såkaldt greenwashing, da slagterigiganten i 2020 brugte begrebet klimakontrolleret gris i en reklamekampagne.

I dommen skriver Vestre Landsret, at Danish Crown ikke fremadrettet må bruge udtrykket klimakontrolleret i deres markedsføring.

Til gengæld slap slagterigiganten for at skulle ud og berigtige hele kampagnen, hvilket de anklagende parter, Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen ellers havde krævet

I en kommentar ærgrer pressechef hos Danish Crown, Jens Hansen, sig over forløbet omkring kampagnen og retssagen.

- Vi har været for ivrige for at fortælle om, hvad vi som slagteri og vores landmænd har gjort. Vi har ikke villet vildlede forbrugerne, siger Jens Hansen til TV2 News, og fortsætter:

- Vi er dømt for at vi på det pågældende tidspunkt ikke havde tilstrækkeligt belæg for »klimakontrolleret gris«, men retten afskærer os ikke for at bruge det i fremtiden. Det er selvfølgelig ærgerligt, at vi på det tidspunkt ikke var langt nok fremme med vores klimatiltag, siger han.

Slipper for modkampagne

Til gengæld kunne man på slagteriet glæde sig over, at udtrykket »dansk gris er mere klimavenlig end du tror« ikke blev vurderet til at være i strid med markedsføringslovens principper om greenwashing.

Under retssagen havde de to organisationer krævet, at DC ikke måtte bruge nogle af de udsagn, der var i kampagnen, og at slagterigiganten skulle indrykke nye annoncer med teksten »Dansk gris er ikke mere klimavenlig, end du tror«.

Men selv om DC ikke blev kendt skyldig i alle punkter, glæder advokat hos Dansk Vegetarisk Forening, Marc Malmberg Stounberg, sig over dommen.

- Det afgørende for os var, at udsagnet om klimakontrolleret gris var vildledende for forbrugerne, og det slår landsretten helt klart fast. Danish Crown har været til eksamen, og de er dumpet, siger han ifølge dagbladet Børsen.

Ikke helt slut

Retssagen var begyndt i landsretten på grund af den principielle karakter, og hvis Danish Crown vælger at anke sagen, skal det i så fald være til Højesteret.

Og i det hele taget er sagen ikke helt slut. For i kølvandet på retssagen har en anden organisation, Greenpeace, klaget over kampagnen. Det skete i første omgang til forbrugerombudsmanden, der efterfølgende har sendt sagen videre til Fødevarestyrelsen.

Samtidig blev slagteriselskabet og administrerende direktør Jais Valeur meldt til politiet. Her afventer man en afgørelse fra styrelsen, skriver Børsen.

Understreger behov

Også hos Landbrug & Fødevarer vækker dommen kommentarer.

- Jeg hæfter mig ved, at dommen giver Danish Crown medhold på tre ud af fire påstande. Retten anerkender, at udsagnet ’dansk grisekød er mere klimavenlig, end du tror’, er velunderbygget med den nødvendige dokumentation i den konkrete sag. Det er afgørende for Landbrug & Fødevarer og for vores medlemsvirksomheder, at dette kan opfyldes, siger Flemming Nør-Pedersen der er direktør i Landbrug & Fødevarer, og fortsætter:

- Sagen er principiel, og dommen understreger behovet for at få klarere regler for, hvordan virksomheder kan kommunikere om de tiltag, de gør for at producere fødevarer med lavere klimaaftryk.

Læs også