Arla inspireret af unges klimatanker
Det er meget inspirerende for Arla, at mange unge mennesker er engageret i klima- og miljøspørgsmål, mener man hos mejerigiganten. Engagementet understreges i en ny undersøgelse.

Unge menneskers krav til klimafokus er en udfordring for Arla, mener landedirektør Jakob B. Knudsen. Men klimafokusset er også en inspiration for mejerigiganten, mener han.
84 procent af alle danske 15-17-årige mener, at klima er det vigtigste politiske emne. Det viser en undersøgelse, der er lavet af Efterskoleforeningen og Radius på vegne af Arla Foods.
Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark, synes, at de unge er en inspiration:
- Vi står ved en historisk skillelinje. Klimaet kører af sporet, hvis vi ikke handler. I den forbindelse er det meget inspirerende, at de unge i så et stort antal engagerer sig i klimaspørgsmålet og tror på løsninger, der involverer alle. For det er netop i fællesskab i alle dele af samfundet, at vi skal finde de grønne svar og føre dem ud i livet.
Til gengæld tror kun 15 procent af de unge på, at virksomheder rent faktisk mener deres klimaløfter alvorligt. Det stiller yderligere krav til fx Arla, medgiver Jakob B. Knudsen.
- Arla og masser af andre virksomheder er meget klimaambitiøse. Og vi arbejder hårdt på at gøre vores produkter og virksomheder klimavenlige. Men meldingen fra de unge er klar: Vi skal blive meget bedre til at fortælle om, hvad vi gør – og i handling hele tiden gøre os fortjent til deres klimatillid. Det er vi opsatte på at lykkes med hos Arla, siger han.
I forbindelse med Folkemødet 2019 har Efterskoleforeningen og Radius på vegne af Arla Foods gennemført en undersøgelse om danske efterskoleelevers viden og holdning til klima og bæredygtighed samt egen adfærd i forbindelse med at leve bæredygtigt. Undersøgelsen er indsamlet blandt 898 danske efterskoleelever i alderen 15-17 år i maj 2019.
15 procent af de adspurgte tror, at virksomheder mener det, når de siger, at de arbejder hårdt for at være klimavenlige. Mens 52 procent tror, at det kun er et fåtal af virksomhederne, som rigtig mener det.
84 procent af de unge mener, at miljø og klima er det vigtigste politiske emne.w