Nu bliver det nemmere for vandrere og cyklende at udforske Hærvejen
Danmarks ikoniske vandre- og cykelrute, Hærvejen, relancerer sig selv med et nyt logo, en opdateret hjemmeside og en ny app.

Her ses et stykke af Hærvejen i Region Syddanmark. Foto: Mads Hansen
Hærvejens nye logo er en moderniseret fortolkning af bogstavet »H« for Hærvejen og er både en hyldest til Hærvejens rige historie og en invitation til nutidens eventyrlystne rejsende.
Det stiliserede H symboliserer ikke kun Hærvejen, men også de mange oplevelser og kulturelle skatte, der venter langs denne ikoniske rute. Logoet forener de 15 kommuner og de ni destinationsselskaber langs ruten og skaber et fælles symbol for enhed og sammenhæng.
Hærvejens visuelle identitet
Hele den nye visuelle identitet er designet med tanke på at afspejle Hærvejens historie og unikke karakter. Samtidig er hjemmesiden og appen blevet opdateret med brugervenlige funktioner og en intuitiv navigationsstruktur, der gør det nemt for vandrere og cyklende at finde praktiske oplysninger, rutekort og inspiration til deres eventyr på Hærvejen.
Borgmester Per Bach Laursen, formand for Udvikling Hærvejen, udtaler:
- Vi er begejstrede for det nye logo, hjemmesiden og app’en, som markerer en ny æra for Hærvejen. Vi ser en stor værdi i den ensartethed, som hærvejen får visuelt på hele ruten, mens opdateringerne samtidig vil gøre det endnu mere attraktivt for både lokale og internationale besøgende at udforske vores smukke landskab og historiske seværdigheder langs hele vandre- og cykelruten.
Bankfond-finansiering
Nordea-fonden har på nuværende tidspunkt støttet udviklingen af Hærvejen med over 122 millioner kroner.
- Det skal gerne være nemt at finde vej på Hærvejen – både for cyklister og vandrere. Det gælder fysisk på selve ruten, men også digitalt, når man skal finde ny inspiration og relevant information på mobilen eller computeren derhjemme. Derfor er det også en stor gevinst, at vi nu får en samlet visuel identitet, der kan udrulles på flere kanaler, siger Christine Paludan-Müller, uddelingschef i Nordea-fonden, og tilføjer:
- Det er vigtigt for at udbrede kendskabet til Hærvejen – og dermed realisere det store udviklingsarbejde, som kommuner, destinationsselskaber og lokale aktører på ruterne er i fuld gang med.
- Vi er begejstrede for det nye logo, hjemmesiden og app’en, som markerer en ny æra for Hærvejen
Per Bach Laursen, formand for Udvikling Hærvejen
Udlover logo-ændringen forberedes der fysiske kort til både cykel- og vandreruten langs Hærvejen, og det opdaterede Hærvejspas ligger klar ved Eventyrsport og ved Hærvejens Herberger langs ruten, hvor vandrere og cyklister kan stemple deres rejse langs den historiske rute.