Tre højskoler har hver fået millionbeløb fra Nordea-fonden til bæredygtige projekter. Fremover kan højskoleelever lære om landbrugsmetoder, madlavning og selvforsyning.
Engang var det bønderne, der tog på højskole for at lære om samfundet og dets historie. Nu skal unge i stedet på højskole for at lære om landbrug, natur og fødevarer. Det bliver i hvert fald muligt på tre jyske højskoler, som inden længe igangsætter store grønne projekter, der får betydning for både elever og lokalsamfund.
Nordea-fonden har netop bevilliget i alt knap seks millioner kroner som led i en større indsats, der handler om at fremme bæredygtig omstilling på landets højskoler. De tre højskoler, der nu får støtte, er sønderjyske Rødding Højskole, Vestjyllands Højskole ved Ringkøbing og Vejle Idrætshøjskole i Sydjylland, som hver har modtaget knap to millioner kroner til projekterne.
Haver, naturrum og jordarealer
Vestjyllands Højskole vil bruge pengene til at gøre sine 10 hektar jord til ét stort eksperimentarium, hvor eleverne kan udforske regenerative landbrugsmetoder og blive klogere på CO2-lagring og sunde fødevarer.
- Vestjyllands Højskole har en lang historie med bæredygtighed og permakultur og er med egen vindmølle, solceller, jordvarme og økologisk køkken kendt for at gå foran i den grønne omstilling. Med Nordea-fondens generøse bevilling får vi mulighed for at gå endnu længere. Nu skal vi ikke blot reducere udledninger og ressourceforbrug, men aktivt begynde at regenerere jorden og lagre CO2 fra atmosfæren. Det bliver en fantastisk rejse, og vi glæder os, siger Arendse Marie Gulløv, projektleder og lærer på Vestjyllands Højskole.
På Rødding Højskole skal pengene bruges til at etablere »Folkehaven«, som blandt andet skal gøre skolen mere selvforsynende og bruges til at udvikle nye fag og til i højere grad at involvere lokalsamfundet i grønne projekter.
- Vi er enormt taknemmelige for bevillingen. Det betyder, at vi alle kan blive klogere på den mad, vi spiser. Derfor er drømmen bag Folkehaven, at lokale og elever bliver involveret i både dyrkningen og forarbejdningen af økologiske råvarer, siger Mads Rykind-Eriksen, forstander på Rødding Højskole.
Vejle Idrætshøjskole vil anlægge et naturområde med bålhytte og udekøkken, som kan bruges til bæredygtige aktiviteter inden for alt fra madlavning og håndværk til idræt, friluftsliv og naturterapi.
- Idéen er at skabe grønt engagement og handlekraft samt give vores elever kompetencer til at gå forrest og skabe fællesskaber, hvor de lærer lokale børn og unge at benytte lokal natur, men samtidig med fokus på at beskytte klima og natur, siger Ole Damgaard Nielsen, forstander på Vejle Idrætshøjskole.
Flere højskoler har fået støtte
Uddelingerne til de tre højskoler er en del af den fælles indsats Vekselvirke, som Nordea-fonden og Folkehøjskolernes Forening står bag. Her kan højskoler søge midler til projekter, der bakker op om den grønne omstilling, og med de nye bevillinger har i alt 11 højskoler nu fået støtte.
Ifølge Lisbeth Trinskjær, der er formand for Folkehøjskolernes Forening, er det positivt, at flere højskoler eksperimenterer med at invitere deres elever og kursister tættere på naturen og landbruget.
- På mange højskoler får både unge og ældre kursister mulighed for at mærke betydningen af bæredygtige forandringer på deres egen krop. De ser, hvordan deres egne handlinger kan gøre en forskel, og de er selv med til at finde bud på løsninger på klima- og biodiversitetskriserne, siger Lisbeth Trinskjær.
Om Vekselvirke
- Nordea-fonden har etableret en indsats sammen med Folkehøjskolernes Forening, hvor højskoler kan søge støtte til ambitiøse og nytænkende projekter, som fremmer bæredygtighed.
- Frem til primo 2026 kan højskoler søge støtte hos Nordea-fonden til at udvikle og gennemføre grønne projekter, der passer til deres værdigrundlag, fagprofil samt lokale og geografiske forhold. Dette kan være til udvikling af nye fag, kurser, større arrangementer eller til faciliteter, der understøtter, udvikler eller skaber rum for en bæredygtig udvikling.
- I alt 11 højskoler har nu modtaget støtte.