Frederiksberg Runddel blev fredag den 22. august omdannet til et farvestrålende grøntsagsunivers.

Her lancerede Arla Foods og Gyldendal den nye kogebog »Mad med mere grønt«, hvor målet er at hjælpe danskerne med at få flere grøntsager ind i hverdagsmaden.

- Mange danskere vil gerne spise mere grønt, men det bliver ved ønsket, fordi inspirationen mangler. I kogebogen tager vi udgangspunkt i retter, som alle danskere kender, men tilføjer flere grøntsager, uden at det går på kompromis med den gode smag, og samtidig vil vi også gerne vise, hvordan man kan bruge kendte grøntsager på nye måder, siger Britta Surland, leder af Arlas Inspirationskøkken i en pressemeddelelse.

Halvdelen vil have mere grønt

Ifølge Landbrug & Fødevarers seneste Grøntsagsanalyse spiser kun 53 procent af danskerne grøntsager hver dag.

Imidlertid vil halvdelen (49 procent) gerne have mere grønt på tallerkenen. Den største barriere er manglende inspiration. Og netop det hul vil Arla og Gyldendal udfylde med den nye kogebog.

- Vi er overbeviste om, at der ikke findes ret mange måltider, der ikke bliver bedre af at få tilsat lidt ekstra grønt, og vi vil gerne nudge folk til at spise lidt grønnere. Du behøver ikke ændre på alt det, du holder af, men kan i stedet nemt tilføje lidt flere grøntsager til dine hverdagsfavoritter, siger Britta Surland.

Bogen byder ifølge Arla på hverdagsfavoritter, som hele familien vil elske. Fra klassikere med et grønt twist til nye og spændende retter med kartofler, linser, bønner og friske salater. Alt er udviklet og testet i Arlas Inspirationskøkken.

Bogen byder ifølge Arla på hverdagsfavoritter, som hele familien vil elske. Fra klassikere med et grønt twist til nye og spændende retter med kartofler, linser, bønner og friske salater. Alt er udviklet og testet i Arlas Inspirationskøkken.

Kogebogen som alternativ til algoritmerne

I dag bliver flere og flere opskrifter optaget gennem virale videoer på sociale medier.

Køkkenlederen peger dog på, at kogebøger kan noget, som sociale medier ikke kan.

- Vi er vanedyr og spiser ofte det samme. Algoritmerne på de sociale medier sørger for, at vi bliver præsenteret for mere af det, vi allerede har vist interesse for. Her kan en kogebog noget helt særligt, hvor man får nye ideer og bliver inspireret, når man bliver præsenteret for mad, man ikke lige havde på sin radar, påpeger hun.

Lanceringen af kogebogen blev fejret fredag mellem kl. 14.30 og 18.00, hvor besøgende kunne smage på grøntsager med dips og dressinger fra bogen og naturligvis købe et eksemplar.

Den nye kogebog kan nu købes i boghandlere landet over eller online.