Forbrugerne prioriterer pris og smag over klima og etik, når de fylder indkøbskurven
Fra nord til syd i Europa er det prisen og smagen, der er tungen på vægtskålen for, hvad forbrugeren lægger i indkøbskurven. Også danskernes prioritering har ændret sig de seneste år, hvor etiske aspekter ved fødevarerne betyder meget mindre end for blot tre år siden.

Pris, smag, oprindelse, fødevaresikkerhed og næringsindhold er afgørende for, hvad EU-forbrugeren putter i indkøbskurven, mens etiske hensyn og hensyn til miljø- og klimapåvirkning fylder betragteligt mindre, når den europæiske forbruger træffer sine valg. Det viser EU’s officielle forbrugerundersøgelse EuroBarometer. Arkivfoto
Især pris, smag, oprindelse, fødevaresikkerhed og næringsindhold er afgørende for, hvad EU-forbrugeren putter i indkøbskurven, mens etiske hensyn og hensyn til miljø- og klimapåvirkning fylder betragteligt mindre, når den europæiske forbruger træffer sine valg.
Det viser EU’s officielle forbrugerundersøgelse EuroBarometer, der er gennemført af Det Europæiske Fødevaresikkerhedsagentur (Efsa) i marts-april 2022 og publiceret i efteråret 2022. Godt 26.500 EU-borgere deltog i undersøgelsen.
Vil du læse mere?
Kære læser, denne artikel fra Effektivt Landbrug er låst.
Kvalitetsjournalistik kræver research, ekspertise og adgang til relevante kilder.
Men vi vil rigtig gerne tilbyde dig et digitalt abonnement i 10 uger for kun 10 kroner om ugen.

Læs hele artiklen
Få straks adgang til at læse hele artiklen uden abonnement. Det koster kun 15 kr.
Allerede abonnent? Log ind her