Især pris, smag, oprindelse, fødevaresikkerhed og næringsindhold er afgørende for, hvad EU-forbrugeren putter i indkøbskurven, mens etiske hensyn og hensyn til miljø- og klimapåvirkning fylder betragteligt mindre, når den europæiske forbruger træffer sine valg.

Det viser EU’s officielle forbrugerundersøgelse EuroBarometer, der er gennemført af Det Europæiske Fødevaresikkerhedsagentur (Efsa) i marts-april 2022 og publiceret i efteråret 2022. Godt 26.500 EU-borgere deltog i undersøgelsen.

Vil du læse mere?

Kære læser, denne artikel fra Effektivt Landbrug er låst.

Kvalitetsjournalistik kræver research, ekspertise og adgang til relevante kilder.

Men vi vil rigtig gerne tilbyde dig et digitalt abonnement i 10 uger for kun 10 kroner om ugen.

Læs hele artiklen

Få straks adgang til at læse hele artiklen uden abonnement. Det koster kun 15 kr.

Allerede abonnent? Log ind her

Få ubegrænset adgang med abonnement