Det kan undre, at vi endnu ikke har en mærkedag for ost, når der findes fx Bælgfrugternes Dag, Kanelsnurrens Dag og Sildens Dag. Den undren har nogle ildsjæle handlet på – og nu får vi Ostens Dag. Det Ostens Dag i en pressemeddelelse.

Ostens Dag får bred synlighed, når hele branchen – fra mejerist til kok – inviterer på events og spændende osteoplevelser over hele landet. Osteelskerne kan fx glæde sig til at opleve:

  • En ostehandler inviterer på smagsprøver og fortællinger om ost

  • En kantine serverer vegetariske retter, hvor ost er brugt på mange forskellige måder

  • Et mejeri afholder en hyggelig osteaften

  • En restaurant serverer en ganske særlig osteanretning

  • Et supermarked arrangerer ostedemo og sælger osteanretninger

  • Og meget mere

»Hvad med at lave en national ostedag i Danmark?« spurgte Ib Hasseriis, osteelsker og amatørmejerist i Facebook-gruppen »Os der er vilde med ost«. Det blev startskuddet på et projekt, der er udviklet og drevet af ostekommunikatør Camilla Bojsen-Møller i samarbejde med reklamebureauet Wonderfuel.

- Det er vores håb, at osteelskerne i anledning af Ostens Dag vil smage en ny ost eller opleve en ny måde at bruge ost i madlavningen på, siger initiativtager Camilla Bojsen-Møller.

Projektet støttes af Mejeriforeningen, Arla, Lactalis, Thise, Marion Lokale Gårdoste og Delikatesser, Swiss Cheese Marketing, Ostemesteren, Ostehandlerforeningen, Meny, Coop, Salling, Inco, Hørkram og Dansk Cater.