Et nyt selskab har set dagens lys. Det er selskabet Healthy Cow, som er oprettet af de samme dyrlæger, der er gået sammen i organisationen Dyrlæger & Ko. Det oplyser Dyrlæger & ko i en pressemeddelelse.

Healthy Cow vil fremstå som et nyt brand af produkter, specielt udviklet til danske kvægbrugere. Og i første omgang lancerer det nye selskab en række produkter, som er blevet udviklet af dyrlægerne i samarbejde med eksterne leverandører.

- Et af formålene med Healthy Cow er at skabe produkter, som din dyrlæge 100 procent kan stå inde for. Dyrlægerne bag ved, hvad hverdagen kræver af dem, og hvilke produkter de efterspørger – og det vil vi gerne levere med Healthy Cow, fortæller Peter Dahlgaard, bestyrelsesformand hos Dyrlæger & Ko og tilføjer:

- Vi tror på, at hvis vi som dyrlæger skal kunne levere endnu bedre service, er det blandt andet ved at levere faglig rådgivning i tæt kombination med produktrådgivning – og det kan vi med kvalitetsprodukter, der lever op til vores egne krav som dyrlæger,

Fire kategorier er i spil

Healthy Cow lancerer i første omgang produkter inden for fire kategorier, som de danske kvægbønder kan anvende på bedriften; En mælkeerstatning til kalve, et calcium tilskud til anvendelse økologiske besætninger og subbrandet ReCOWery med sårspray og klovplejeprodukter.

- Vi kender ikke tilbundsgående indholdet af de mælkeerstatninger, der ellers bliver anvendt på markedet. Det gør vi med vores egen mælkeerstatning, fortæller Peter Dahlgaard og fortsætter:

- Står vi i problemer og skal kunne identificere, om kalvenes udfordring skyldes mælkeerstatningen, skal vi have et produkt, vi kender indgående, og som vi kan stå helt inde for. Der er ikke købt forskellige produkter på spotmarkedet eller noget som helst. Det her er et kvalitetsprodukt. Det er det samme hver gang, og derfor ved vi, hvordan det bør virke.

Mælkeerstatningen, med navnet Sund Kalv 100, indeholder 100 procent mælkeprotein fra ét mejeri og er tilført vitaminer, mineraler og fedtkilder. Produktet er udviklet og formuleret af Dyrlæger & Kos dyrlæger.

Lover bedre sårheling

Klovforbindingskonceptet ReCOWery Starter Kit indeholder salicylsyre-emuslionen ReCOWery Hoof Paste, vatplader og forbinding. Konceptet lanceres af dyrlægerne sideløbende med en ny sårspray. Begge produkter er udviklet med et ønske om at sætte fokus på optimeret sårheling.

Starterkit til klovbehandling indeholder blandt andet hoof paste, dry pads og bandage. Foto: Dyrlæger & Ko

Starterkit til klovbehandling indeholder blandt andet hoof paste, dry pads og bandage. Foto: Dyrlæger & Ko

- Vi vil gerne skabe et øget fokus på god sårheling – og det kræver gode produkter, såvel som den rette teknik. I klovregionen vil vi gerne se fuldkommen heling og 100 procent haltfrie køer. Produkterne skal derfor anvendes korrekt, hvis du skal se effekten af dem – det er derfor, vi kalder det et koncept. For det er et håndværk at lægge en god forbinding, fortæller Jørgen Kragsig Olesen fra Kvægdyrlægerne Midt, der har været med til at udvikle produkterne til sårheling, og fortsætter:

- Vi vil gøre en indsats med produkterne her under armen, for at øge fokus på god sårheling. Når vi selv er med til at lave koncepterne, tror vi også, at vores rådgivning bliver mere fuldkommen.

Healthy Cows sårspray er udviklet til at kunne blive siddende, selv når der kommer vand på såret. Den er anbefalet til generel sårbehandling.

Sårsprayen er ifølge producenten kendetegnet ved at være slidstærk, hurtigtørrende og beskyttende til at understøtte heling af huden. Foto: Dyrlæger & Ko

Sårsprayen er ifølge producenten kendetegnet ved at være slidstærk, hurtigtørrende og beskyttende til at understøtte heling af huden. Foto: Dyrlæger & Ko

Calciumklorid som bolus

Dyrlægerne i Dyrlæger & Ko har mærket stor efterspørgsel efter et hurtigtvirkende middel mod stofskiftelidelser – især i økologiske besætninger. Derfor har de udviklet CalciCow Bio til netop dette.

Der har ifølge Dyrlæger & Ko manglet et hurtigt optageligt middel til økologerne.

- Her har vi fået lavet bolus på calciumklorid, der efterkommer dette behov. Vi oplever allerede stor efterspørgsel på produktet og tror meget på det som produktgruppe fremadrettet, fortæller Jørgen Kragsig Olesen.