Når det ikke er muligt at tage ud og opsøge nye kunder på grund af corona, er det en nærliggende strategi at arbejde på at øge salget til de kunder, som allerede er i hus. Det har været filosofien bag Thises eksportarbejde gennem to år præget af snerrende cornanedlukninger og rejserestriktioner.

Det fortæller Peder Gerhardt Jessen, direktør for salg og marketing i Thise Mejeri til Økologisk Nu.

Det øgede salg er sket ved at indlede tættere samarbejder med de eksisterende eksportkunder, mens et øget kampagnetryk har været med til at booste salget.

- En ting er, at vi har haft vanskeligt ved at gå ud og finde nye kunder, men det heldige er, at vores kunder også har haft vanskeligt ved at finde nye leverandører, siger Peder Gerhardt Jessen.

I den forbindelse har Thises Mejeri ifølge Økologisk Nu nydt godt af, at hovedparten af den ost og smør, som går til eksport, ender i specialhandlen, som oplevede fremgang, mens foodservicesektoren blev hårdere ramt af de mange nedlukninger af kantiner og restauranter i det første år med corona.