Mens eksporten i 2022 ad flere omgange har lignet en vækstmotor, kører januar tættere på tomgang, selvom der fortsat er gode aftaler i stand, skriver slagterivirksomheden.
Hverken butikker, forbrugere eller foodservice er for alvor kommet op i gear på bagkant af nytåret. Især i detailleddet oplever Danish Crown Beef et skifte i forbrugeradfærden.
Det får Danish Crown Beef til at sænke noteringen for kalve under 12 måneder med 30 øre – og alle kategorier med 50 øre.
Det skriver virksomheden i en ugentlig markedsberetning fredag.
- Vi kigger muligvis ind i en adfærdsændring, hvor forbrugerne kun køber det ind, som de skal bruge. Mange har måske endda slukket den store kummefryser for at spare på elregningen, lyder det fra Henning Sønnichsen, salgsdirektør i Danish Crown Beef.
Så selvom vi og detailkæderne kan friste med relativt lave kampagnepriser, bliver der ikke på samme måde som tidligere købt lager blandt de almene forbrugere, tilføjer han.
Savner udenlandsk efterspørgsel
Generelt oplever Danish Crown Beef, at detailhandlen i både Danmark og udlandet er en smule tilbageholdende og uden de store armbevægelser. Ifølge Henning Sønnichsen er der fortsat muligheder i markedet, mens der bydes ind på forskellige kampagner i detailledet.
- Men selvom prisniveauet ude i butikkerne er faldet en smule i det nye år, har kunderne stadig de høje inflationspriser frisk i erindringen. Så vi skal virkelig være skarpe og tænke os godt om. Meldingen ude blandt detailbutikker og slagtere er mange steder, at man er i færd med at tynde ud i lageret efter nytår, så de står ikke på spring for at lægge brede ordrer, siger Henning Sønnichsen.
Mens eksporten i 2022 ad flere omgange har lignet en vækstmotor, kører januar tættere på tomgang, selvom der fortsat er gode aftaler i stand.
- Vi har en fin eksport af bagfjerdinger til Italien og Spanien, mens også det græske marked lægger pæne ordrer. Så selvom der ikke er tale om rekordstore ordrer, er det ganske fint for januar og prisniveauet taget i betragtning. Når det så er sagt, er den sydlige eksport dog fortsat et hårdt marked, hvor man skal være vågen og skarp på prisen, hvis vi skal holde konkurrenterne stangen, lyder det fra Henning Sønnichsen.