Historisk stor tørke til trods, så blev det for Arla et godt 2018. I Arla regner man i euro, og når man omregner til kroner, så steg omsætningen i 2018 til 77,6 milliarder kroner mod 76,9 milliarder kroner i 2017.

Årets nettoresultat endte på 2,2 milliarder kroner, hvilket også er en lille stigning i forhold til året før. Som meldt ud i august ovenpå præsentationen af halvårsregnskabet, så ryger hele nettooverskuddet i år ekstraordinært tilbage til Arlas ejere. Det skyldes den usædvanligt hårde tørke, som ramte rundt om i Europa, og i særdeleshed i Skandinavien, sidste år. Efterbetalingen bliver på lidt over 17 øre pr. kilo leveret mælk i 2018.

- Som et landmandsejet mejeriselskab bekymrer vi os om vores andelshaveres ve og vel, og vi har set, hvordan mange af vores kolleger har lidt under den tørre sommer sidste år. Vi har nu en enestående mulighed for at hjælpe dem uden at det påvirker koncernen negativt, og jeg er stolt af det forslag, vi har indstillet, siger Jan Toft Nørgaard, bestyrelsesformand i Arla i en pressemeddelelse.

Det for Arla centrale nøgletal »Arlaindtjeningen«, som måler den værdi Arla skaber pr. kilo ejermælk endte i 2018 på 2,72 kroner pr. kg. Et lille fald i forhold til sidste år.

Fremskønnede besparelsesprogram

Fra Arla lyder forklaringen på det gode regnskab – historisk stor tørke til trods - at der i Arlas besparelsesprogram Calcium blev leveret besparelser langt over målet for året. Forventningerne for 2018 gik på besparelser på lidt over 220 millioner kroner, men Arla hentede i 2018 omkostningsbesparelser på cirka 850 millioner kroner.

- Vi traf tidligt i 2018 en beslutning om at fremskynde Calcium, og jeg er glad for at kunne sige, at hele organisationen har bakket op om rejsen, så vi allerede nu har en helt anden tilgang til vores arbejdsprocesser, omkostninger og investering i forretningen. Det har styrket vores resultater løbende året igennem, så vi her ved indgangen til 2019 er i en væsentlig bedre position end for et år siden, siger Peder Tuborgh.

Fra Arla fremhæver man også, at man i 2018 øgede salget af de mere lukrative varemærkeprodukter, som Arla producerer, og som virksomheden selv kalder »kernen i sin forretning«. Salget af varemærkeprodukter steg i 2018 med 3,1 procent i forhold til året før.

Læs hele pressemeddelelsen fra Arla her.

 

Kvæg