Økokampagne styrker mejeriers salg i Kina

Trods coronaudfordringer gavner Mejeriforeningens kampagne »Økologi i Kina 2020-2022« både afsætningen og viden om dansk økologi i Kina. Det mener de tre mejerier, der er med i fremstødet.

Selv om hele verden efterhånden mødes i Teams og Zoom, holdes der stadig fysiske arrangementer – med corona-forbehold – med tusindvis af gæster og dansk deltagelse rundt omkring på kloden.

Et eksempel herpå er sidste uges FHC, en stor foodservice-messe i Shanghai med over 35.000 indkøbere fra Kinas catering- og restaurationsbranche.

Blandt udstillerne var Dairy of 1888 – Them Andelsmejeris internationale selskab, hvis landechef i Kina, Vincent Chen, kalder deltagelsen i FHC for en succes:

- Der var stor interesse for vores økologiske mælkepulver, hvis salgskurve længe har været opadgående, og oste i luksussegmentet.

Kinesisk fokus

På FHC-messen var Arla Foods og Thise Mejeri også repræsenteret på en stand, der var organiseret af Mejeriforeningens EU-støttede kampagne »Økologi i Kina 2020-2022«.

Tiltaget har et budget på 30 millioner kroner og handler om at promovere økologiske mejeriprodukter fra Danmark ad forskellige kanaler.

På en tidligere messe i Shanghai fik Vincent Chen 50 procent flere ordrer end forventet på økologisk mælkepulver fra indkøbere fra Kinas detailhandel.

- Det er meget positivt. Kineserne har stort fokus på sunde fødevarer, som økologi forbindes med. Det gavner vores produkter, siger Vincent Chen.

Peter Pedersen, chef for Thise Mejeris salg i Kina, er enig:

- Vi får et værdifuldt løft af økologikampagnen. Selv om dens start blev forsinket af den første coronabølge i marts, var timingen perfekt, fordi krisen forstærkede kinesernes interesse for sundhed og økologi.

I kraftig vækst

Desuden hæfter Peter Pedersen sig ved, at mange andre europæiske lande på grund af coronakrisen har aflyst deres engagementer i kampagnen.

- At vi stadig er aktive, får danske mejeriprodukter til at fremstå som »økologi fra EU«. Det kan vi bare være glade for.

Økologisk modermælkserstatning er i kraftig vækst. Det kan mærkes hos Arla Foods, der sidste år fordoblede sin afsætning på området. Fremgangen fortsætter i år, oplyser Arlas direktør for »Early Life Nutrition« (børneernæring), Frede Juulsen.

mip

Læs også