Antallet af landbrug falder og størrelsen på de enkelte landbrug bliver større, samtidig med at gennemsnitsalderen for landmanden stiger. Dette – sammenholdt med at man på maskinhandlersiden samler sig i færre, men større enheder – betyder at afstanden til kunderne fra maskinhandleren øges.

- Behovet for at opsøge og servicere vores kunder, er vitalt for at fastholde og udvikle relationerne og øge vores markedsandel, siger Lasse Rask, der er Aftersales Commercial Manager hos Agco Danmark.

- Sidste år iværksatte vi en række aktiviteter, der konkret fokuserede på det store potentiale, der ligger i eftermarkedet. Allerede nu kan vi se at denne strategi begynder at give pote. Blandt andet kan vi konstatere at interessen og salget for Agco genfabrikerede dele med samme garanti som nye dele, er i fremmarch, forklarer han.

- Vi har ligeledes udviklet et koncept til forhandlerne, hvor vi tilbyder værktøjer og træning til at styrke og supportere det opsøgende eftermarkedssalg.  Så grundlaget er i orden – og vi ser frem til at følge de konkrete resultater, påpeger han.

Tæt samarbejde

I forbindelse med den øgede satsning på eftermarkedet, har Dansk Maskincenter (DMC) netop ansat Mogens Bredtoft i en nyoprettet stilling som eftermarkedskonsulent.

- Med ansættelsen af Mogens styrker DMC deres eftermarked – både hvad angår salg og service. Fra Agco Danmark side vil vi supportere salget og aktiviteterne og

 -  i et tæt samarbejde med DMC – sikre løbende opfølgning på salgsudviklingen, slutter Lasse Rask.