Umiddelbart lyder et lavt dæktryk ikke som noget, der udarter sig i en direkte gevinst på bundlinjen. Men der er rent faktisk en lang række kontante fordele ved at lade en del af luften sive ud af traktorens dæk.

Det fortæller Jacob Alsing Axen, der forhandler traktordæk hos Michelin. Han peger på, at der overordnet er tre klare gevinster ved at køre med lavt dæktryk på eksempelvis en enkelt bar frem for to bar.

- Først og fremmest skåner man jorden, da man bedre fordeler de mange tons, maskinen vejer. Det betyder, at det øvre jordlag, hvor rødderne skal færdes, ikke bliver trykket så hårdt sammen, og samlet set kan man høste et merudbytte på op til fire procent, fortæller Jacob Alsing Axen.

Bedre greb

Foruden flere aks i mejetærskeren i sensommeren forbedrer et lavere dæktryk også brændstoføkonomien ganske betydeligt – en post, som de fleste landmænd kan føle på.

- Hvis man kører med et lavere tryk i dækkene, giver det et bedre greb i jorden og mindre såkaldt hjulslip, hvor hjulet drejer unødigt rundt uden at bevæge sig ud af stedet – ligesom når hjulet på cyklen glider rundt uden at skabe fremdrift. Her er det muligt at spare 8-10 procent brændstof ved at have et bedre greb ude i marken, fortæller han.

Netop ved at undgå hjulslip kan der også spares en solid mængde mandetimer. Hvis man har bedre greb i jorden, kan man gå fra, at en opgave, der normalt tager en time pr. hektar, ender med kun at tage 0,8 time, lyder det fra Jacob Alsing Axen.

- Det er måske ligegyldigt, hvis man kun har fem til ti hektar, men hvis man driver et par hundrede, så bliver det til rigtig mange mandskabskroner i længden, siger han.

Det oplagte dæktryk

De kontante gevinster gør sig ifølge Jacob Alsing Axen gældende uanset traktormodel, jordtype eller opgave i marken.

- Der er selvfølgelig nogle landmænd, som kører meget på landevej, og der er et højere lufttryk en fordel for at få lavere rullemodstand. Her kan man med fordel pumpe dækkene op til 2-2,5 bar og så lukke luften uden igen, når man er tilbage på marken. Generelt kan man sige, at dæktrykket skal være lavt i marken og højt på vejen, siger han.

Det oplagt spørgsmål i denne forstand er naturligvis så, hvad det perfekte dæktryk er. Og selvom man ikke kan skære alle dæktyper over én kam, så fortæller Jacob Alsing Axen, at trykket i et korrekt dimensioneret dæk i langt de fleste tilfælde ligger på et sted mellem 0,8 og 1,6 bar, hvis traktoren kører med en plov, harve eller et såsæt.

Demonstrationer i marken

Hvis man gerne vil have syn for sagen og se de store forskelle, der er på at køre med lavt kontra højt dæktryk, så kan man som landmand troppe op til LMO Plantetræf, der finder sted den 13. juni ved Harlev vest for Aarhus.

l-l

Maskiner