Ny selvkørende fuldfoderblander fra RMH
RMH fuldfoderblandere produceres i Israel. Her har man lang tids erfaring i at udvikle og producere selvkørende blandere til hele verden. Lige nu omfatter produktprogrammet 11 forskellige modelserier i størrelser fra 11 – 30 kubikmeter. De syv af modelserierne markedsføres i Danmark, hvor både RMH’s største og mindste model allerede har fodret køer i mange år.

Den nye RMH Liberty 14 kubikmeter står klar til levering på fabrikken i Israel. Bemærk, at motoren sidder bag blandekarret – det er godt for både vægtfordelingen og komforten i kabinen. Maskinen er baghjulsstyret så smidigheden er god.
Den nye RMH Liberty 14 er en smidig, selvkørende fuldfoderblander til den »almindelige« mælkeproducent, der vil erstatte traktor, blandevogn og læssemaskine med én maskine.
Dens blandekar på 14 kubikmeter virker umiddelbart ikke særlig stort, men ifølge produktekspert Tom Hollænder fra importøren CN Maskinfabrik er det en egenskab, mange mælkeproducenter godt kan lide, for så er det nemt at lave individuelle blandinger til dyregrupperne og minimere evt. foderspild. Hvis logistikken på gårdene er gennemtænkt, tager det under 15 min. at læsse fodermidler, blande og køre til foderbordet og slutteligt udfodre.
Fagfolk kalder den proces for cyklustid, og når den er så lav, kan man helt uden lommeregner se, at der står 56 kubikmeter pr. time, og så har den lille maskine pludselig en høj kapacitet.
- Som danskere er vi vant til at tænke i store blandekar, men i Tyskland er det meget almindeligt at anvende en af de mindre selvkørende fuldfoderblandere til store besætninger for at optimere fodringen gruppevis, fortæller Tom Hollænder.
Han fortæller også, at en af de danske kunder har det som fast rutine at afslutte dagen med lige at tjekke, om der er ved at være ædt op på foderbordet og så evt. lige lave en lille blanding og give køerne lidt ekstra foder. Det tager ikke lang tid med en lille smidig blander.
Kraftigere, mere komfortabel og ekstrem smidigt med baghjulsstyring
Hidtil har RMH Liberty kun kunnet leveres i 11, 12 og 13 kubikmeter versioner. De har kørt i Danmark i mange år.
Den nye Liberty 14 adskiller sig fra forgængeren ved en kraftigere konstruktion, lidt større blandekar og en nyudviklet kabine med bedre komfort. Den kraftigere konstruktion lader sig blandt andet se ved en ny bagaksel og et forstærket læssetårn med meget stærke lejer. Nyttelasten er 5,2 tons.
Motorkræfterne får den nye RMH Liberty fra en brændstoføkonomisk Deutz-motor med 121 hk. Den overholder miljønormen Tier 4 uden anvendelse af AdBlue®, så det behøver kunderne ikke bekymre sig om. Det gennemsnitlige dieselforbrug vil typisk ligge omkring 9-11 l/time.
Som forgængeren er RMH Liberty 14 baghjulsstyret. Det resulterer i en fantastisk smidighed, som vil bringe smilet frem på læberne hos alle chauffører. Og da dens motorkraft samtidigt giver den fornødne power til at køre op ad stejle indkørsler etc., er kørekomforten høj.
Kabinen har fået så grundig en opdatering, at den i princippet er ny. Mere rummelig, forbedret ergonomi, brugervenlig betjening og i det hele taget mere »lækker«. Vejesystemet kan leveres fra flere producenter efter kundernes valg, men det hyppigst anvendte system på denne type læssere leveres af danske Cowconnect.
- Det er et dejligt enkelt og brugervenligt system, hvor brugerne nemt kan holde styr på blanderecepterneog så videre, så det har på rekordtid taget en stor markedsandel hos vores kunder, fortæller Tom Hollænder.
Tom Hollænder oplyser, at den første RMH Liberty 14 allerede er solgt, så den næste, firmaet kan levere, kommer i november.