Kammeradvokaten har fået 126,6 millioner kroner for minkbistand
Siden sin opstart har Minksekretariatet betalt over 126 millioner kroner til juridisk bistand fra Kammeradvokaten, lyder det i et svar fra transportministeren. Regeringen har desuden taget en række skridt for at fremskynde sagsbehandlingen, herunder brug af kunstig intelligens.

Minkregningen er ifølge det nyeste estimat vokset til over 30 milliarder kroner. Heraf har Kammeradvokaten fået 126,6 millioner kroner. Arkivfoto.
Minksekretariatet har siden sin oprettelse betalt i alt 126,6 millioner kroner til Kammeradvokaten for juridiske ydelser. Det fremgår af et svar fra transportminister Thomas Danielsen til Per Larsen (K), medlem af Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, som har stillet en række spørgsmål.
Udover kritik af den samlede regning for nedlukningen af minkerhvervet har der været stor kritik af den lange sagsbehandlingstid i forbindelse med beregning og udbetaling af erstatninger til minkavlerne, hvilket har været med til at få udgifterne til at stige voldsomt.
Nu over 30 milliarder kroner
I januar kunne DR afsløre, at prisen for at aflive alle mink under coronakrisen nu ville overstige 30 milliarder kroner. Minksekretariatet, der behandler minkavlernes erstatningssager, anmodede nemlig om 530 millioner kroner ekstra, fordi sagsbehandlingen tog længere tid end forventet.
For at håndtere opgaven er yderligere 50 sagsbehandlere blevet ansat, hvilket bringer det samlede antal medarbejdere i Minksekretariatet op på 205.
I et andet svar til Miljø- og Fødevareudvalget skriver transportminister Thomas Danielsen, at der nu vil blive indført en forenklet erstatningsmodel, der administreres af Fødevarestyrelsen.
Ifølge transportministeren skal denne model gøre det muligt at behandle sager hurtigere ved at forenkle sagsgangen. Hvis en minkavler accepterer en afgørelse efter denne model, kan sagen ikke påklages, men kan indbringes for domstolene. Minkavlere vil kunne skifte fra den nuværende skemalagte model til den forenklede model i 2025.

Transportminister Thomas Danielsen har i flere år haft minksagen som en af sine politiske sager. Her er han fotograferet nær den minkgrav, der blev lavet udenfor Holstebro i 2021. Arkivfoto: Henning K. Andersen
Lånt medarbejdere
For at øge kapaciteten har Minksekretariatet desuden indlånt medarbejdere fra andre statslige institutioner. I 2024 blev 35 medarbejdere tilknyttet, hvoraf 31 stadig arbejder i sekretariatet. Samtidig er der åbnet nye kontorer i Aalborg og København for at gøre rekruttering lettere.
Derudover er der ansat studenter til at foretage en indledende screening af sagerne. Dette skal sikre, at de nødvendige oplysninger indhentes hurtigt, så sagsbehandlingen kan komme i gang uden unødige forsinkelser.
For at fremskynde behandlingen af erstatning for anlægsaktiver er der etableret en besigtigelsesfunktion.
Inden udgang af 2025
»Hensigten med besigtigelsesfunktionen er, at alle minkavlere inden udgangen af 2025 har fået lavet en besigtigelse og modtaget en delafgørelse på værdien af deres anlægsaktiver, hvorefter farmen vil kunne nedrives. Der indkøbes sagkyndig bistand til denne indsats«, lyder det i svaret fra transportministeren.
Derudover bliver det muligt at vælge en kombinationsmodel, hvor minkavlere kan få en delafgørelse for værdien af minkrelaterede aktiver og kombinere denne med en afgørelse efter den forenklede model for de resterende erstatningselementer, som f.eks. tabt fremtidig indtjening.
Thomas Danielsen oplyser desuden, at der er indkøbt et nyt it-system for at lette dokumentations- og beregningsarbejdet, der skal sikre en mere ensartet dokumentation og hurtigere beregning af erstatningsudmålinger.
Transportministeriet svarer desuden, at man i løbet af foråret 2025 forventer at implementere en AI-chatbot, hvilket skal lette medarbejdernes arbejde ved hurtigere opslag i interne instrukser og vejledninger.