Stærkt kritiseret øko-kampagne nomineret til pris

Til trods for at to uvildige eksperter ikke kunne blåstemple påstanden i videoen, samt at stort set alle de pesticidfund, som man refererer til i kampagnen, stammer fra for længst forbudte midler, så har det alligevel fået juryen bag Rambukken 2020 til at indstille videoen med teksten »Hvis du ikke køber øko, så skal vi alle sammen dø nu«

Den økologiske kampagnevideo »Stop nu« med popfænomenet Gulddreng er nomineret til en såkaldt Rambuk-pris, som er en særlig markedsføringspris.

I videoen sang Gulddreng blandt andet linjerne »Hvis du ikke køber øko, så skal vi alle sammen dø nu«.

Til trods for at to uvildige eksperter ikke kunne blåstemple påstanden i videoen, samt at stort set alle de pesticidfund, som man refererer til i kampagnen, stammer fra for længst forbudte midler, så har det alligevel fået juryen bag Rambukken 2020 til at indstille videoen.

Videoen, som er udarbejdet i samarbejde med Envision og M2 Films, er nomineret i kategorien »NENT Effekt Prisen – Budget over én million kroner«, og skal blandt andet konkurrere med Interfloras kampagne »Mors dag« og Scandlines »Tæt på Tyskland«.

Videoen var et led i en større kampagne, hvor målet var at sætte fokus på grundvandet, og hvor mange pesticider man ifølge Økologisk Landsforening kan spare vandet ved netop at købe økologisk.

- Det er synd

Direktør i Bæredygtigt Landbrug, Hans Aarestrup, kaldte sidste år musikvideon for populistisk manipulation.

- Det er synd, at en så populær musiker bliver spændt for Økologisk Landsforenings populistiske, propagandistiske kampagnevogn, lød det fra Hans Aarestrup.

Helle Bossen, chefkonsulent hos Økologisk Landsforening og projektleder på kampagnen Ren Madglæde, som udgav videoen, er både glad og stolt.

- Vi er rigtig glade for at være nomineret, og især til Rambukprisen, fordi den vægter effektivitet højt, hvilket betyder, at nomineringen også er en bekræftelse af, at vores kampagne er nået bredt ud og har haft en effekt, udtaler hun til fagmediet Økologisk.

Det afgøres til et awardshow den 1. oktober, hvem der vinder.

Læs også