Morten Jacobsen driver et landbrug med 1.800 køer og 1.200 hektar planteavl, og tidligere på året er han blevet en del af DLG’s nye partnerskabskoncept, hvor han overlader dele af sine indkøb til DLG. Det gør han med en klar forventning om, at DLG over tid kan sikre ham en bedre pris for sit foder end han selv ville kunne. Det skriver DLG i en pressemeddelelse.

- Tidligere handlede jeg foder på min mavefornemmelse, som primært var styret af, om naboen nu også havde købt ind, og hvad alle mulige andre anbefalede. Når jeg laver foderkontrakter på flere millioner kroner, synes jeg egentlig, at det er en uprofessionel måde at gøre det på, og derfor har jeg lagt det over til DLG, for jeg har en klar forventning om, at de over tid kan handle bedre end jeg, siger Morten Jacobsen.

Andelshaverne har mange kasketter

Andelshavere, der vil være en del af DLG Partnerskab, vælger selv, hvilke produkter og mængder af de tilgængelige varegrupper, der skal indgå i aftalen.

- Vores andelshavere har jo mange kasketter på, når de driver deres bedrift. De er både direktør, personalechef, bogholder, pedel, mekaniker, og meget andet. De fleste har så meget at se til, at de gerne vil lægge nogle af opgaverne fra sig, og det kan vi tilbyde via DLG Partnerskab, siger salgskonsulent i DLG Claus Jensen, som mener, at Morten Jacobsens argumentation om at træde ind i DLG Partnerskab, tegner et godt billede af den gruppe af andelshavere, der har valgt at lade andelsselskabet sørge for indkøbet af foder i de mængder, der ønskes.

Hos Morten Jacobsen er det ikke alene spørgsmålet om prisen, der er afgørende for beslutningen om at være med i et partnerskabskoncept. Han fremhæver også det attraktive i at handle det meste hos én leverandør.

- Jeg har tidligere rykket mig selv lidt i håret over alle mulige forskellige kontrakter, der løber på forskellige terminer. Det er jeg fri for nu, og det er godt at vide, at der er én leverandør, jeg skal jeg have fat i, hvis jeg har nogle spørgsmål, siger han.

Transparens er afgørende

Hver måned modtager andelshaverne i DLG Partnerskab en rapport over de indkøbte mængder, som der foretaget. Snart vil det også være muligt for Morten Jacobsen at sammenligne den pris, han har fået, med priser, som andre andelshavere har handlet til på egen hånd, og det er også noget, han ser frem til at følge med i.

- Transparensen er vigtig, for det er jo ligesom der, jeg kan se, om DLG gør deres arbejde tilfredsstillende, men jeg er også opmærksom på, at vi skal have nogle udsving i markedet, før konceptet viser sin værdi, og det ser jeg frem til at følge tæt, siger Morten Jacobsen.

Andelshavere, der vil være en del af DLG Partnerskab, vælger selv hvilke produkter og mængder af de tilgængelige varegrupper, der skal indgå i aftalen.

DLG står klar på NutriFair i hal A til at fortælle mere om partnerskabskonceptet.

Transparensen er vigtig, for det er jo ligesom der, jeg kan se, om DLG gør deres arbejde tilfredsstillende

Morten Jacobsen, mælkeproducent

OM DLG PARTNERSKAB

  • I maj 2023 åbnede DLG op for sluserne til partnerskabskonceptet, som hidtil ellers kun havde kørt på forsøgsbasis. Siden har der været stor interesse for at blive en del af konceptet.
  • I konceptet overlader landmanden forvaltningen af udvalgte produkter til DLG, som så vil håndtere handlen ud fra en konstant overvågning af det globale marked for korn, afgrøder, og råvarer.
  • Som noget nyt kan DLG fra 2024 også tilbyde en løsning til mineralkunder.