Flere danskere har i 2020 lagt økologi i indkøbsvognen, og vi bruger også flere penge på fødevarer mærket med det røde ø. Det viser en ny undersøgelse, som Danmarks Statistik har udgivet.

Salget af økologiske fødevarer er på kun et år steget med knap to milliarder kroner, så den samlede omsætning går fra 14,1 milliarder kroner i 2019 til 16 milliarder kroner i 2020. Det er den største vækst i salget af økologiske fødevarer nogensinde.

- Først og fremmest skyldes væksten forbrugernes ønske om at spise mere bæredygtigt og købe fødevarer, der er produceret med tanke for dyrevelfærd og uden brug af syntetiske pesticider, siger Henrik Hindborg, markedschef for detail i Økologisk Landsforening.

- Det er tydeligt, tilføjer han, at corona-krisen har bidraget til danskernes øgede fokus på omsorg for både sig selv, sine nærmeste, dyr og natur.

Mål om 30 procent i 2030

En analyse foretaget på baggrund af data fra dagligvarehandlen viser, at tre ud af fire danskere køber økologiske varer en gang om ugen. For blot få år siden var det kun hver anden.

Af statistikken fremgår det, at det er frugt og grønt, som vækster mest. Salget af økologisk frugt og grønt er steget med 21 procent på et år med en omsætning på 5,8 milliarder kroner. Det er næsten tre gange større end omsætningen i 2015 på to milliarder kroner.

- Mange nye forbrugere har taget økologien til sig, og det peger på, at vi i de kommende år også vil opleve stor vækst i salget af økologiske fødevarer. Det er et stærkt afsæt for Økologisk Landsforenings målsætning om 30 procent økologi i 2030, siger Henrik Hindborg.