Året 2022 har generelt været hårdt for detailsalget af fødevarer på grund af inflation og stigende råvarer- og energipriser. Også de økologiske fødevarer har været ramt. Dog viser de nyeste tal fra Danmarks Statistik, at faldet i salget har været mindre end forventet.

- Det glæder os, at forbrugerne trods det, at de har været hårdt ramt på privatøkonomien, har holdt ved og været loyale over for økologien. Vi havde frygtet et større fald i salget på baggrund af de tal, vi løbende har modtaget, siger Carsten Ahrenfeldt, markedschef i Økologisk Landsforening.

Opgørelsen fra Danmarks Statistik viser, at den økologiske omsætning i 2022 ligger over niveauet før corona, hvor væksten i det økologiske salg i detail steg markant. Omsætning ligger således i 2022 på 15,5 mia. kroner mod 14,1 mia. kroner i 2019. Opgørelsen viser, at faldet er større i 2022 målt i mængder – 9 procent - da kilopriserne steg på de fleste varer.

Selvom omsætningen generelt er faldet i 2022, er der varegrupper som er gået frem. For eksempel er hvedebrød steget med 29 procent, pasta med 18 procent og smør og blandingsprodukter med 15 procent. Den varegruppe der er gået mest tilbage, er kød, som også er nogle af de produkter, som er dyrest.

Økologiens to store varegrupper er fortsat frugt og grønt, samt mejeri. Det økologiske frugt- og grøntsalg er i 2022 gået tilbage med 4,4 procent og lander dermed på en omsætning på 5,7 mia. kroner. Salget af økologiske mejeriprodukter ligger på samme niveau som i 2021 med 2,9 mia. kroner.