App skal guide hen mod øko-måltider
En ny app skal hjælpe danskere og turister i Danmark med at finde vej til caféer, restauranter og hoteller, der har økologi på menuen.

Den præsenteres på fødevaremessen Foodexpo i Herning, hvor der er stort fokus på økologi. Økologisk Landsforening glæder sig over, at den nye app vil være med til at øge økosalget og brande Danmark som verdens førende økologi-nation.
Nu bliver det væsentligt lettere at finde vej til økologiske måltider på danske spisesteder. Fødevarestyrelsen og VisitDenmark har i samarbejde udviklet app’en »Økologiske Spisesteder«, som gør det nemt for både danskerne og udenlandske turister at finde vej til caféer, restauranter og hoteller i Danmark, som har det økologiske spisemærke i enten guld, sølv eller bronze.
App’en bliver lanceret på nordens største fødevaremesse, Foodexpo i Herning, hvor økologi i år har indtaget hele tre haller. Her giver Fødevarestyrelsen en introduktion til app’en på sin stand (Hal J3).
Danmark skal være kendt for økologi i udlandet
App’en er udviklet som en opfølgning på det økologiske erhvervsteams anbefaling om, at ’Økologien skal trække flere turister til landdistrikterne’.
- Verden over efterspørger forbrugerne mere økologi. Den nye app gør det lettere for de mange økologi-interesserede turister og danskere at finde frem til de økologiske måltider i Danmark. Det er godt for de økologiske landbrug og spisesteder og skaber udvikling - også på landet. Det styrker samtidig kendskabet til Danmark som førende økologi-nation, når flere turister oplever dansk økologisk gastronomi. Stor tak til VisitDanmark og Fødevarestyrelsen, siger Paul Holmbeck, medlem af Det Økologiske Erhvervsteam og Politisk Direktør i Økologisk Landsforening.
Øko-spisemærke breder sit i restaurationsbranchen
Der er nu registreret 228 øko-spisemærker indenfor hotel, restaurant og café-segmentet. Men der vil komme langt flere i fremtiden, vurderer Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening.
- At satse på økologi er ofte en god forretning for spisestederne – især hvis de kan synliggøre det med det økologiske spisemærke. Vi får et voksende antal henvendelser fra hoteller, restauranter og caféer, som ønsker vejledning i forhold til at opnå mærket. Mange af køkkenerne i restaurationsbranchen lever allerede op til kriterierne for at få det økologiske spisemærke, men høster bare ikke fortjenesten, siger Torben Blok.
De nyeste tal for salget af økologi til foodservice-sektoren viser, at hoteller, restauranter og caféer stod for den største vækst - på 41 procent - fra 2015 til 2016.