Danskerne køber fleste øko-varer
Sidste år steg salget med ni procent og Landbrug & Fødevarer forudser, at danskernes lyst til økologiske fødevarer vil fortsætte i 2020.

I lighed med tidligere år, så er salget af økologisk frugt og grønt steget markant. Fra 2018 til 2019 er det steget med 13 procent. Arkivfoto
Økologiske fødevarer fylder stadig mere i danskernes indkøbskurve.
Ifølge netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik, så er salget af økologiske varer i danske supermarkeder og online steget med 9 procent fra 2018 til 2019 til i alt 14,1 milliarder kroner. Dermed er salget af økologi steget hvert eneste år siden 2003, hvor Danmark Statistik første gang offentliggjorte tal for detailsalget.
Det betyder, at 12 procent af de varer, der sælges i den danske detailhandel, er økologiske. Danmark har, ifølge Landbrug & Fødevarer, i de seneste år været det land i verden, hvor den økologiske markedsandel i detailhandlen var størst og dette vil også være tilfældet i 2019 med den aktuelle stigning i økologisalget.
I lighed med tidligere år, så er salget af økologisk frugt og grønt steget markant. Fra 2018 til 2019 er det steget med 13 procent. En anden stor varegruppe, hvor danskerne ofte vælger økologisk er mælk og mejeriprodukter, der i samme periode er steget med 8 procent.
Salget af økologisk kyllingekød har fortsat de seneste års vækst, og i 2019 steg salget således med 8 procent i forhold til året før. Det samme gør sig gældende for mel og gryn m.v., hvor stigningen var på 10 procent.
Forventer fortsat stigning
Til trods for at tallene for salget af økologiske varer i detailhandlen og online i 2020 stadigvæk er usikre, så tror Landbrug & Fødevarer på endnu en stigning. Under coronakrisen har der ifølge detailhandlen været rigtig pæne stigninger i salget af økologiske varer i både butikkerne og onlinesalg, da mange har haft hjemmearbejdsplads, og det ikke har været muligt at spise ude.
- Detailsalget tegner rigtig godt og viser, at danskerne stadigvæk har stor appetit på økologi. Vores bud er at salget af økologiske varer i detailhandlen og online i år lander på et sted mellem 10-15 procent i stigning. Desværre må vi samtidig konstatere at salget til foodservice er faldet meget pga. coronakrisen, siger Kirsten Lund Jensen.
cab