Danskerne er for alvor begyndt at udvide deres forbrug fra økologiske basisvarer til mere forarbejdede øko-varer. Og det kan aflæses på det økologiske udvalg på hylderne hos både Coop og Dansk Supermarked. En stor motivation er muligheden for at undgå hundredvis af E-numre i form af kunstige tilsætningsstoffer som farvestoffer, smagsforstærkere og konserveringsmidler, der findes i ikke-økologiske varer.

- Vi kan se, at salget af økologiske varer som juice, vin, is, slik og færdigretter voksede med mellem 30 og flere hundrede procent i 2017. Danskerne går i stigende grad efter rene, naturlige fødevarer, også når det gælder de mere forarbejdede varer. Ved at vælge økologi, skåner de sig selv og familien for 330 E-numre. Udviklingen er samtidig et udtryk for, at forbrugerne tager godt imod de mange nye økologiske varer, der er kommet på hylderne de seneste år, siger Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening.

Rulletrappe-effekten

Forskere fra Aarhus Universitet genkender udviklingen og kalder det for en ”rulletrappe-effekt”, når danskerne over tid udvider deres indkøb af økologiske dagligvarer.

- Vores forskning viser, at danskerne bliver ved med at købe økologi, når de er begyndt at lægge økologiske varer i indkøbskurven. Og over tid udvider de gradvist deres økologiske forbrug. Vi beskriver det som en rulletrappe-effekt, fordi bevægelsen bare fortsætter opad, når den først er sat i gang, siger professor i forbrugeradfærd ved Aarhus Universitet, John Thøgersen, der sammen med to kolleger har fulgt og analyseret knap 10.000 danske husstandes dagligvareindkøb gennem 20 måneder.

Hundredvis af ny øko-varer på hylderne

Hos Dansk Supermarked kan man sagtens genkende, at forbrugerne bevæger sig opad ”rulletrappen”, og her har man i 2017 sat mere end 1.000 nye øko-varer på hylderne i kæderne føtex, Netto og Bilka tilsammen. Kæden føtex har gennemsnitligt fået en ny økologisk vare i sortiment om dagen de seneste to år.

- De økologiske varer, vi sælger mest af, er stadig varer som mælk, gulerødder, bananer, æg, kartofler, havregryn og smør. Men den største salgsvækst på økologi er indenfor mere forarbejdede varer som bl.a. færdigretter, chokolade, vin, spiritus, is, juice, babymad og sågar dyremad, siger Tore Nederland, sortimentschef hos føtex.

Også i Coops butikker er der kommet langt flere øko-varer at vælge imellem. Der blev introduceret cirka 900 nye øko-varer på tværs af Coops kæder i 2017.

- De økologiske varer, der er kommet på hylderne de seneste år, har primært været lidt mere forarbejdede produkter, end dem man så i økologiens første år. Og så udvider vi generelt sortimentet i flere kategorier. Hvor der før måske kun var en enkelt økovariant inden for et område, er der nu plads til flere – og også økologi i flere kvalitetsniveauer, siger Thomas Roland, CSR-chef i Coop.