Økosalget fortsætter opturen i Danmark

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at fremgangen for salget af økologiske produkter ikke ser ud til at stoppe foreløbig. Således steg økosalget med ni procent fra 2018 til 2019.

ØKOLOGI Der er ikke udsigt til, forbruget af økologiske fødevarer i Danmark vil falde foreløbigt. 2019 bød på endnu en stigning i forbruget herhjemme.

Ifølge netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik er salget af økologiske varer i danske supermarkeder og via onlinesalg steget med ni procent fra 2018 til 2019 til i alt 14,1 milliarder kroner. Dermed er salget af økologi steget hvert eneste år siden 2003, hvor Danmark Statistik første gang offentliggjorte tal for detailsalget.

Det betyder, at 12 procent af de varer, der sælges i den danske detailhandel, er økologiske. Danmark har i de seneste år været det land i verden, hvor den økologiske markedsandel i detailhandlen var størst og dette vil også være tilfældet i 2019 med den aktuelle stigning i økologisalget.

- Det er positivt at se, at danskernes lyst til økologien fortsat vokser. Stadig flere landmænd og virksomheder, vil gerne prøve kræfter med den økologiske produktion, men det kræver at der er afsætning for varerne. Så det er dejligt at se, at danskerne putter flere og flere økologiske varer i kurven, når de køber ind, siger Kirsten Lund Jensen, der er økologichef hos Landbrug & Fødevarer

 

Frugt, grønt og mælk driver salget

Det er fortsat salget af økologisk frugt og grønt, der er den væsentligste faktor i det stigende økologiske salg. Således steg salget her med 13 procent i forhold til 2018, men også salget af økologisk mælk steg, med otte procent.

Salget af økologisk kyllingekød har også fortsat de seneste års vækst, og i 2019 steg salget således med otte procent i forhold til året før. Det samme gør sig gældende for mel og gryn, hvor stigningen var på ti procent.

 

Økologi en fast del

Hos Økologisk Landsforening, hvor der er forståelig glæde over udviklingen, pointerer markedschef for detail, Henrik Hindborg, at økologiske varer er blevet en fast del af den enkelte danskers hverdagsindkøb.

- Det er en spændende tendens, der betyder, at økologien er tænkt med ind i danskernes brede indkøb og er blevet en fastforankret del af vores hverdag, hvor hver danske årligt bruger 2.418 kr. på økologiske fødevarer, siger han.

 Årsagen til økologiens konstante vækst er ifølge landsforeningen til dels danskernes ønske om rene, sunde og bæredygtige fødevarer, samt at der er kommet flere økologiske produkter på hylderne, som er nyskabende og interessante.

 - Økologien vokser i takt med, at vareudbuddet stiger, men også i takt med, at det går op for flere og flere familier, at det ikke behøver at være dyrere at leve økologisk, fordi mange samtidig tænker bæredygtigt, skærer ned på kødforbruget og op for det grønne, forklarer Henrik Hindborg.

 - Derfor ser vi nu, at en ny type af økologiske forbrugere er i vækst. Det er dem mellem 50 og 59 år, samt de større børnefamilier, som tidligere har været lidt mere prisfølsomme end den traditionelle økologiske forbruger, tilføjer han.

Den samlede detailomsætning af økologisk frugt og grønt er næsten firdoblet fra 1,3 milliarder kroner i 2012 til 4,8 milliarder kroner i 2019. Samtidig er produktionskapaciteten for økologiske varer væsentligt forøget.  Det økologiske areal med 'gartneriafgrøder' (primært frugt og grøntsager) steg således fra 2.500 til 5.100 hektar i samme periode og udgør nu 25 procent af det samlede areal af gartneriafgrøder mod 13 procent i 2012, oplyser Danmarks Statistik.

hka

Læs også