Arla vil lancere omfattende spareplan
Kursfald det seneste år betyder, at Arla har tabt tre-cifret millionbeløb i danske kroner på grund af selskabets valutaeksponering. Det får nu konsekvenser, siger koncernens direktør til Finans.

- Den aktuelle spareplan er et geværgreb, som skal sikre, at vores konkurrenceevne hurtigt bliver genoprettet, siger Peder Tuborgh, administrerende direktør i Arla til Finans.
Siden nytår har Arla sænket sin mælkepris til sine andelshavere med voldsomme 55 øre pr. kg mælk, og koncernen halter nu efter konkurrenterne på det for andelsselskabets ejere ekstremt vigtige parameter.
Prissænkningerne skyldes, at Arla de seneste måneder har været udsat for et stigende økonomisk pres. Et pres, der nu fører til en spareplan i koncernen. Det skriver Finans.
Spareplanen indebærer blandt andet, at der skæres voldsomt i al mødeaktivitet, rejseaktivitet, markedsføring, udviklingsudgifter og konsulentudgifter med mere. Derudover indføres et ansættelsesstop, som indebærer, at kun de mest kritiske stillinger genbesættes.
Det økonomiske pres skyldes blandt andet, at Arla har en langt større valutaeksponering end konkurrenterne og derfor rammes langt hårdere af den seneste tids kursfald på britiske pund, dollar og svenske kroner. Omkring 50 procent af Arlas indtægter og omkostninger er i udenlandsk valuta.
Peder Tuborgh, administrerende direktør, fortæller til Finans, at alene det seneste års kursfald på pund koster Arla et stort trecifret milliontab i danske kroner.
- Det er overordentligt barskt, og intet tyder på, at pundkursen retter sig foreløbig. Det er et vilkår, vi simpelthen er nødt til at indrette os efter, han.
Arlas konkurrenceevne rammes i øvrigt samtidig hårdt af, at der er opstået et historisk stort prisgab på markederne for mejerivarer. Her er smør blevet ekstremt dyrt, mens mælkepulver er blevet ekstremt billigt.
- Det er korrekt, at vi nu og her er faldet tilbage i feltet målt på indtjening og mælkeafregning. Den aktuelle spareplan er et geværgreb, som skal sikre, at vores konkurrenceevne hurtigt bliver genoprettet. Sådan set ligger vores omkostninger allerede på et niveau, der er konkurrencedygtigt i branchen, og vi har haft en fin vækst i salget af vores mærkevarer. Problemet er bare, at effekten af det bliver ødelagt af valutakursfald og faldende mælkepulverpriser. Vi skal være konkurrencedygtige, og når vi ikke kan hente alle pengene ude i markederne, må vi finde nogle af dem internt, siger Peder Tuborgh.
Spareplanen blev ifølge Finans meldt ud internt i Arla for få dage siden, og Peder Tuborgh vil endnu ikke oplyse, hvor stor den samlede besparelse ventes at blive. Han vil heller ikke oplyse, hvorvidt der bliver tale om fyringer.