Transportør Michael Vindfeldt fortæller, at der stadigvæk ikke er fundet nogen løsning på, hvad der skal ske med de 17 grise, som i forrige uge ikke kunne komme med på en transport på grund af nye stramme regler om kontrol af logbøger.
- Jeg tror, de grise på et tidspunkt går hen og bliver berømte.
Sådan lyder det fra transportør Michael Vinderslev, som i sidste uge råbte højt om de nye, strammere regler for dyretransporter, der trådte i kraft 1. juli. Reglerne gør, at der skal bestilles ny logbog hos myndighederne, hver gang man laver ændringer til en længere transport.
Og når der skal laves ny logbog, så siger reglerne nu efter 1. juli, at der skal gå mindst 48 timer til, at grisene må køre igen. Ifølge Fødevarestyrelsen er reglerne indført, så man følger EU-lovgivningen på området.
Reglerne har betydet, at Michael Vinderslev ikke kan komme af med 17 grise, som kom i overskud i forrige uge i en transport på over 600 grise, og de står stadigvæk opstaldet i den eksportstald ved Varde, hvor de blev kørt til i forrige uge. At de kom i overskud skyldes, at dyrlægen vurderede, at grisene var en anelse tungere end angivet i logbogen.
Og selvom der har været plads på andre transporter fra Vinderslev, så har det grundet kravet om nye logbøger, og dermed 48 timers venten, endnu ikke ifølge Michael Vinderslev været muligt at flytte grisene ind på alternative transporter.
- I mandags forsøgte vi igen at kontakte Fødevarestyrelsen, for der havde vi en kort transport, om vi måtte tage dem med, men det måtte vi ikke. Vi skriver til dem hver dag. Jeg tror, det er et lidt ømtåleligt emne for dem, og jeg har svært ved at forestille mig, at de tager ud og får dem skudt, men de står der endnu. Og de har fine forhold. Får foder og vand og savsmuld hver dag. Nu må vi se, hvad det ender med, siger Michael Vinderslev.
Indkalder til møde
Transportøren fortæller, at han har kontakt til sine kolleger i branchen, og i Sammark, som er sammenslutningen af eksportører, der vil man i nærmeste fremtid holde møde, og gå sammen om at lave en skrivelse, som man sender til fødevareminister Mogens Jensen (S).
- Vi skal jo have stoppet det her. Det er jo ikke blevet bedre med de 17 grise. Det er jo sådan set kun blevet værre, siger Michael Vinderslev, der henviser til sagen med griseomsætter Carlo Vendelbo, som til Landbrugsavisen og TV-avisen i denne uge stod frem og fortalte, at han havde 680 grise stående i en eksportstald, som risikerede aflivning som følge af reglerne.
Grisene skulle være kørt til Polen, men transporten blev bremset, da det var for varmt til at køre. På grund af risiko for sundhedsstatus, da grisene nu havde stået i stalden i fem dage, ville modtageren i Polen dog ikke længere have dem. Grisene endte dog i stedet med at blive kørt til Italien med et tab, hvilket ifølge Carlo Vendelbo førte til et tab på 100.000 kroner.