ESG er fremtiden - også i landbruget
Hvis du vil være en af dem, der også i fremtiden vil skabe værdi for dig selv, din familie og dit landbrug, så står det nu meget klart, at ESG kommer til at fylde langt mere i din hverdag og i din fremtid som landmand.

Af Strategi- og virksomhedskonsulent i LandboNord Morten Elkjær
I landbruget taler vi ofte om »licence to produce« – altså hvilke rammer der er at arbejde under. I øjeblikket sker der meget på det område, og det kan være svært at følge med, når der bliver talt i store overskrifter – for hvilke ting skal man som fødevareproducent være særligt opmærksom på.
Fra min stol oplever jeg, at der kommer et nyt lag ovenpå det at drive landbrug og være virksomhedsejer generelt i forhold til klima, bæredygtighed og det sociale aspekt af at drive virksomhed. Alt sammen faktorer, som ikke bare politikerne og befolkningen har fokus på, men i høj grad også kreditgivere og øvrige samarbejdspartnere. Derfor er ESG noget, som vi alle bør forholde os til – og det forsvinder ikke bare.
ESG kommer til at fylde i din hverdag
ESG står for Environmental, Social and corporate Governance, og er et en vurdering af hvordan din virksomhed sætter sit aftryk på omverdenen i forhold til miljø, medarbejdere og ledelse.
ESG er et produkt af FN´s verdensmål, og vi ser nu, at der bliver stillet krav til flere producenter om at have verdensmålene med i produktionen.
Hvis vi ser ud i horisonten, så er der flere forandringer i farvandet på vej - det gælder ikke bare for landbruget og fødevaresektoren, men også for industrien, energisektoren, detailleddet og så videre
Brug ESG i din strategi
Er du fødevareproducent, så har alle dine samarbejdspartnere, hvad enten det er mejerierne, slagterierne, finansieringskilder eller det omgivne samfund, sandsynligvis allerede indarbejdet det i deres strategier. Det får også betydning for dig.
Derfor er skal du også flytte dig, og det er bedre at være på forkant end det omvendte. Det kræver at se indad og få handlet på den retning og hastighed din virksomhed skal drives i relation til ESG. Her vil det være oplagt, at du i din strategi får forholdt dig til ESG, og ikke mindst få det implementeret, så det bliver en del af virksomhedens DNA og forretningsplan.
Netop den udvikling hjælper jeg flere fødevareproducenter med i øjeblikket, så det er vigtigt at slå fast, at mange producenter allerede arbejder aktivt med den dagsorden.
ESG-ratinger af landbrugsvirksomheder
En ting er at indarbejde ESG i strategien og DNA’et – noget andet er at synliggøre og implementere tiltagene. Det er mindst lige så vigtigt, for det skal du bruge til fortsat at kunne sikre din rette finansieringsstruktur.
Produkterne på de finansielle markeder vil inden for de kommende år blive klassificeret i forhold til, hvor grønne de er. Det vil kunne påvirke både tilgængeligheden af kapital og prisen på kapital. To helt centrale punkter på mange bedrifter. Allerede nu varsler flere finansielle institutter med en ESG-rating af bedriften som et delelement af den samlede rating.
Så det handler om at komme i gang med få synliggjort de tiltag, der allerede er sat i værk og i forvejen understøtter områderne i ESG. Et par enkle steder at starte vil være at få det indarbejdet i din ledelsesberetning, i dine investeringer, din strategi, i dine kommende budgetter og årsrapporter.
Udviklingen på dette område er gået rigtig stærkt, det er komplekst og ingen ved, hvor vi ender. Derfor er det vigtigt at starte med de lavthængende frugter med konkrete initiativer og tage udgangspunkt i, hvor din virksomhed er i dag, og hvor du skal hen. Det er ikke noget, som er overstået på et år eller to – det er en løbende proces, hvor det gælder om fortsat at være en attraktiv samarbejdspartner.