Historisk regnskab for Coop: Bedste resultat nogensinde

Detailselskabet Coop Danmark har i corona-året 2020 formået at fordoble bundlinjen for 2019 og kan bryste sig med et historisk årsresultat på 756 millioner kroner.

Trods et år, der i dele af den danske fødevareklynge har været presset, er Coop Danmark kommet mere end bare helskinnet igennem pandemiens år.

Med et samlet ordinært driftsresultat (EBIT) på 906 millioner kroner opnår detailvirksomheden og de selvstændige brugsforeninger tilknyttet dertil ifølge Coop selv et meget tilfredsstillende resultat for 2020 - et driftsresultat cirka dobbelt så stort som året før (459 millioner kroner)
Det er også lykkedes virksomheden at hæve bundlinjen til det dobbelte med et årsresultat på 756 millioner kroner, hvor resultatet sidste år lød på 378 millioner kroner.

Et årsresultat, der er det bedste i Coops historie.

Coop Danmark og de selvstændige brugsforeninger øgede desuden omsætningen med cirka to milliarder kroner fra 42,73 til 44,69 milliarder kroner.

2020 på godt og ondt

Ifølge Bestyrelsesformand i Coop Danmark, Lasse Bolander, har 2020 været et skelsættende år for hele Coops detailunivers, der har forlangt mere end mange andre år.

- Lukning af grænser har reduceret den store grænsehandel og lukning af restauranter har også øget salget i vores butikker. Men det har samtidig været udfordrende, fordi det har medført store forandringer i indkøbsmønstre og stillet mange nye krav til medarbejderne i butikkerne i forbindelse med sikkerheden. Men samlet set er det et resultat, vi er meget tilfredse med, siger han.

Året var udover pandemien præget af en investering tre store interne projekter i Coop i form af ny IT-platform, lanceringen af lavprissupermarkedskæden Coop365 og Coop Prime, der er ekstra belønning til kædens 1,9 millioner medlemmer, der hver måned sætter mellem 1.000 og 5000 kroner ind på kontoen i form af ekstra bonus, fri adgang til streamingtjenester og andet.

Disse investeringer mener Coop Danmarks adm. direktør, Kræn Østergård Nielsen, er vigtige for at løfte Coop for at give kunderne den bedste handelsoplevelse muligt.

- Vores historisk store investeringer har det til fælles, at de skal løfte kundeoplevelsen de kommende år. Det kommer til at ske i form af innovative, digitale løsninger, der gør indkøbene nemmere, hurtigere og mere behagelige, i bedre butikker og større fordele for medlemmerne, siger han.

Teknologiske sejre

Coop har i 2020 også oplevet en enorm positiv udvikling på virksomhedens nyeste, teknologiske platforme og systemer.

Coop Appen er ifølge Coop blevet detailhandelens stærkeste digitale kommunikationskanal med mere end 550.000 brugere ugentligt. Med appens mange fordele samt den første funktion af sin slags, der måler den enkelte kundes klimaaftryk baseret på de dagligvarer, de køber, er appen på kort tid blevet en af de mest attraktive fordele ved at være medlem af Coop. Det er virksomhedens formodning, at appen har været medvirkende til, at antallet af medlemmer for første gang har passeret 1,9 millioner.

Virksomhedens Scan & Betal, hvor kunderne selv scanne deres varer og springe kassekøen over, oplevede ligeledes en kraftig vækst og blev i 2020 anvendt i 12 millioner ekspeditioner, hvilket er en femdobling i forhold til året før.

Også de to online-butikker, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD, oplevede i 2020 en stigning i det samlede salg på 50 procent. Dermed giver online-aktiviteterne for første gang overskud.

2021 forventninger

Hos Coop forventer man et lavere driftsresultat for 2021. Genåbning af grænsehandlen og tilbagevendelse af restaurantlivet vil påvirke omsætningen.

En række store investeringer i digitalisering, modernisering af butikker kommer også til at præge 2021-resultaterne.

- Vi glæder os over, at vi har opnået en mere lønsom omsætning. Nu er næste mål at løfte kundernes oplevelser i vores butikker, såvel de fysiske som onlinekanalerne på Coop.dk, siger Kræn Østergård Nielsen og afslutter:

- Igennem de seneste år har vi lukket tabsgivende butikker og dermed accepteret en tilbagegang i vores markedsandel. Det vil vi ikke længere. Med større kundefokus, mere attraktive butikker – både fysisk og online – vil vi i de kommende år igen vokse, trods et ekstremt konkurrencepræget marked.

Den administrerende direktør i Coop Danmark fortæller, at der de kommende år vil blive skruet endnu mere op for kundeoplevelsen i virksomhedens butikker. Foto: Coop

Læs også

Landbrugsforskerpark med stort underskud efter fusion
Staldinventarfirma fordobler årsresultatet
Bekymring trods tredobling af bundlinjen: Dalbo ruster sig mod stigende stålpriser
Danone skuffer i første regnskabskvartal
VikingDanmark fastholder omsætning men falder på bundlinjen